Kuinka kiire taltutetaan : Tehokasta ajankäyttöä hankintatoiminnassa
Kronholm, Sanna (2018)
Kronholm, Sanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111674
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää operatiivista hankintaa niin, että toiminta muuttuisi läpinäkyvämmäksi, tehokkaammaksi ja organisoidummaksi. Tavoitteena oli selkeyttää hankintaprosessia, vähentää myyjien tekemien hankintojen määrää sekä lisätä työnteon mielekkyyttä poistamalla kiireen tuntua. Onnistumista tarkasteltiin sekä laadullisilla, että määrällisillä mittareilla.
Työ toteutettiin toimintatutkimuksena. Sille on ominaista kehitystyön syklisyys, jossa suunnittelu, toiminta ja toiminnan arviointi seuraavat toisiaan kierroksesta toiseen. Kehitystyö käynnistettiin selvittämällä haastattelujen muodossa kiireeseen johtavia syitä. Tulokset luokiteltiin kolmeen kategoriaan: yleiset toimintaan liittyvät haasteet, työyhteisössä olevat epäkohdat, sekä työntekijän henkilökohtaiset ominaisuudet. Keskustelujen perusteella päätettiin keskittyä parantamaan työnjakoa sekä automatisoimaan toimintaa. Toiminnan automatisoinnin keskiössä oli asianmukaisten hälytysrajojen muodostaminen varastoitaville työkaluille. Kukin muutos otettiin käyttöön mahdollisimman pian päätöksestä ja näin jokainen toimenpide kulki itsenäisesti eteenpäin omassa kehitysvaiheessaan.
Hälytysrajoja muodostaessa käytettiin hyväksi Bostonin matriisia, jonka avulla tuotteet luokiteltiin omiin kategorioihinsa. Tutkimuksen selkärankana ovat myös toimineet hankintatoimen kehittämisen teoriat, sekä johtamisfilosofia Lean. Se pyrkii parantamaan toiminnan laatua muodostamalla työn sujuvaksi virtaukseksi, mikä etenee ilman keskeytyksiä, mutkia, odottamista tai varastointia.
Lopputulokseksi saatiin muodostettua uusi hankintaprosessi, joka on paremmin dokumentoitu ja seurattavissa kuin aiemmin. Onnistuimme myös automatisoinnin avulla helpottamaan päivittäistä työtä niin, että suurin osa hankinnoista kulkee oston kautta ja kiireen kokemukset työssä vähenivät.
Työ toteutettiin toimintatutkimuksena. Sille on ominaista kehitystyön syklisyys, jossa suunnittelu, toiminta ja toiminnan arviointi seuraavat toisiaan kierroksesta toiseen. Kehitystyö käynnistettiin selvittämällä haastattelujen muodossa kiireeseen johtavia syitä. Tulokset luokiteltiin kolmeen kategoriaan: yleiset toimintaan liittyvät haasteet, työyhteisössä olevat epäkohdat, sekä työntekijän henkilökohtaiset ominaisuudet. Keskustelujen perusteella päätettiin keskittyä parantamaan työnjakoa sekä automatisoimaan toimintaa. Toiminnan automatisoinnin keskiössä oli asianmukaisten hälytysrajojen muodostaminen varastoitaville työkaluille. Kukin muutos otettiin käyttöön mahdollisimman pian päätöksestä ja näin jokainen toimenpide kulki itsenäisesti eteenpäin omassa kehitysvaiheessaan.
Hälytysrajoja muodostaessa käytettiin hyväksi Bostonin matriisia, jonka avulla tuotteet luokiteltiin omiin kategorioihinsa. Tutkimuksen selkärankana ovat myös toimineet hankintatoimen kehittämisen teoriat, sekä johtamisfilosofia Lean. Se pyrkii parantamaan toiminnan laatua muodostamalla työn sujuvaksi virtaukseksi, mikä etenee ilman keskeytyksiä, mutkia, odottamista tai varastointia.
Lopputulokseksi saatiin muodostettua uusi hankintaprosessi, joka on paremmin dokumentoitu ja seurattavissa kuin aiemmin. Onnistuimme myös automatisoinnin avulla helpottamaan päivittäistä työtä niin, että suurin osa hankinnoista kulkee oston kautta ja kiireen kokemukset työssä vähenivät.