Sähköisen kiinteistövaihdannan hyöty kuntakäyttäjälle
Franzén, Werner (2018)
Franzén, Werner
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111897
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitä hyötyjä kuntakäyttäjä saa sähköisen kiinteistövaihdannan käyttämisestä. Sähköinen kiinteistövaihdanta käsittää kiinteistökauppa- ja maanvuokrasopimukset. Tutkimuksen tavoitteena on kehittää ja laajentaa sähköistä kiinteistön luovutusta sekä nykytilanteen selvittäminen asiakaskokemuksena. Riihimäen kaupungilla on otettu sähköinen kiinteistövaihdanta käyttöön loppuvuodesta 2017 ja opinnäytetyöllä halutaan kehittää kaupungin sähköisiä tontin myynti- ja maanhankintaprosesseja. Tutkimusongelma-kysymys on mitä hyötyjä sähköisestä kiinteistövaihdannasta on käyttäjille, kunnalle ja asiakkaille.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena kehittämishankkeena. Tutkimusta varten tehtiin sähköpostihaastattelu eli email interview valikoiduille asiakkaille, jotka tekivät alkuvuodesta 2018 sähköisen kiinteistökaupan Riihimäen kaupungin kanssa. Haastattelu toteutettiin maaliskuun puolesta välistä huhtikuun alkuun. Vastaajille annettiin vastausaikaa noin kolme viikkoa. Sähköpostihaastattelu lähettiin seitsemälle vastaajalle, joista kuusi vastasi kyselyyn. Haastattelukysymyksiä oli seitsemän kappaletta. Vastausaineisto analysoitiin luokittelemalla ja tiivistämällä.
Teemahaastattelun vastanneet olivat tyytyväisiä kiinteistövaihdannan palveluun. Palvelua pidettiin sopivan yksinkertaisena ja helppona. Asiakas säästää omaa aikaa ja hyötyy samalla taloudellisesti, kun tekee sähköisen kiinteistökaupan tai maanvuokrasopimuksen. Sähköinen kiinteistökauppa on edullisempi, ja lainhuuto lähtee heti vireille. Sähköisen kiinteistövaihdannan edut korostuvat silloin kuin eri osapuolet ovat kaukana toisistaan.
Kunnan toimihenkilö säästää omasta työajasta ja hänen työnteko tehostuu. Tapaamisia liittyen kauppakirjojen ja maanvuokrasopimusten allekirjoituksiin ei tarvitse enää sopia. Kunnan toimihenkilö voi allekirjoittaa luovutuskirjan ensin ja asiakas sitten, kun hänelle sopii. Ei olla enää ajasta tai paikasta riippuvaisia. Suurimman hyödyn kunta saa vasta, kun kunnalla on sähköinen arkisto ja kaikki kiinteistön luovutukset sekä maanvuokrasopimukset pystytään toteuttamaan sähköisesti. Tarvetta olisi jonkinlaiselle vuorovaikutusalustalle, joka olisi nykyaikainen verkkopalvelu. Verkkopalvelussa tonttiasiakas ja kunta voisivat tehokkaasti hyödyntää nykyaikaisia viestintämuotoja kuten chattia ja videoneuvotteluita. Tulevia asiakkaita varten laadittiin ohjeistus sähköistä kiinteistövaihdantaa varten.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena kehittämishankkeena. Tutkimusta varten tehtiin sähköpostihaastattelu eli email interview valikoiduille asiakkaille, jotka tekivät alkuvuodesta 2018 sähköisen kiinteistökaupan Riihimäen kaupungin kanssa. Haastattelu toteutettiin maaliskuun puolesta välistä huhtikuun alkuun. Vastaajille annettiin vastausaikaa noin kolme viikkoa. Sähköpostihaastattelu lähettiin seitsemälle vastaajalle, joista kuusi vastasi kyselyyn. Haastattelukysymyksiä oli seitsemän kappaletta. Vastausaineisto analysoitiin luokittelemalla ja tiivistämällä.
Teemahaastattelun vastanneet olivat tyytyväisiä kiinteistövaihdannan palveluun. Palvelua pidettiin sopivan yksinkertaisena ja helppona. Asiakas säästää omaa aikaa ja hyötyy samalla taloudellisesti, kun tekee sähköisen kiinteistökaupan tai maanvuokrasopimuksen. Sähköinen kiinteistökauppa on edullisempi, ja lainhuuto lähtee heti vireille. Sähköisen kiinteistövaihdannan edut korostuvat silloin kuin eri osapuolet ovat kaukana toisistaan.
Kunnan toimihenkilö säästää omasta työajasta ja hänen työnteko tehostuu. Tapaamisia liittyen kauppakirjojen ja maanvuokrasopimusten allekirjoituksiin ei tarvitse enää sopia. Kunnan toimihenkilö voi allekirjoittaa luovutuskirjan ensin ja asiakas sitten, kun hänelle sopii. Ei olla enää ajasta tai paikasta riippuvaisia. Suurimman hyödyn kunta saa vasta, kun kunnalla on sähköinen arkisto ja kaikki kiinteistön luovutukset sekä maanvuokrasopimukset pystytään toteuttamaan sähköisesti. Tarvetta olisi jonkinlaiselle vuorovaikutusalustalle, joka olisi nykyaikainen verkkopalvelu. Verkkopalvelussa tonttiasiakas ja kunta voisivat tehokkaasti hyödyntää nykyaikaisia viestintämuotoja kuten chattia ja videoneuvotteluita. Tulevia asiakkaita varten laadittiin ohjeistus sähköistä kiinteistövaihdantaa varten.