Purchase order process quality improvement in service business function in Finnish branch
Turunen, Kristine (2018)
Turunen, Kristine
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111700
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää tapoja kohdeorganisaation ostotilausprosessin parantamiseksi. Kohdeorganisaation ongelma oli ostojen kontrolloinnin puute. Lisäksi kohdeorganisaation taloudellinen tieto ei ollut riittävän täsmällistä ja toimittajien laskut maksettiin usein myöhässä. Ongelmat syntyivät, koska kohdeorganisaatiossa ei käytetty ostotilauksia asianmukaisesti tilatessaan palveluita, tavaroita ja/tai materiaaleja. Tavoitteena oli kehittää toimintaa siten, että kohdeorganisaatio alkaa aktiivisesti käyttää ostotilauksia. Saapuvista toimittajien laskuista tulisi jatkossa yhä useammin löytyä ostotilauksen numero. Opinnäytetyön tekijän tehtävänä oli kerätä yritykseltä asiaankuuluvat tiedot, määrittää sopivat teoreettiset puitteet prosessin laadun parantamiselle ja suunnitella toteutustoimet.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimuksen aikana kerättiin tietoa konsernin aineistosta ja henkilöstölle tehdyin kyselyin, lisäksi tehtiin haastatteluja ja havainnointia.
Teoreettinen viitekehys koostui neljästä osasta, jotka ovat prosessin parantaminen, olennaiset lean-periaatteet, muutoksenhallinta ja koulutus. Tämän opinnäytetyön pohjana on Nadja ja Talib Damijin kehittämä TAD prosessinparantamismenetelmä. Kotterin muutoksenhallinnan teoriaa käytettiin apuna muutosten toteuttamisessa kohdeorganisaatiossa ja muutosten ankkuroinnissa. Leanin periaatteita soveltaen yhtiö jatkaa hankintaprosessin todellisten ongelmien eliminointia ja toteuttaa rakentavia parannuksia välittömästi. Koulutusohjelma suunniteltiin Silbermanin ja Biechin lähestymistavan mukaisesti.
Merkittävin havainto oli, että kohdeorganisaation työntekijät eivät olleet tietoisia ostotilausprosessin tärkeydestä eivätkä he ollet koskaan saaneet siihen koulutusta. Lisäksi välineet ja ohjeet olivat epäselviä. Tämän vuoksi työntekijät eivät olleet motivoituneita käyttämään ostotilauksia ja näkivät ostotilaukset vain taakaksi. Opinnäytetyö johti parempaan ostotilausprosessiin, johon sisältyi koulutusmateriaalit, muokattu ostotilauspyyntö -lomake sekä prosessin paikallinen tuki ja valvonta. Toimintatutkimuksen onnistumisen arviointi tehtiin lopuksi tutkimuskyselyllä ja KPI-tunnuslukujen laskennalla.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimuksen aikana kerättiin tietoa konsernin aineistosta ja henkilöstölle tehdyin kyselyin, lisäksi tehtiin haastatteluja ja havainnointia.
Teoreettinen viitekehys koostui neljästä osasta, jotka ovat prosessin parantaminen, olennaiset lean-periaatteet, muutoksenhallinta ja koulutus. Tämän opinnäytetyön pohjana on Nadja ja Talib Damijin kehittämä TAD prosessinparantamismenetelmä. Kotterin muutoksenhallinnan teoriaa käytettiin apuna muutosten toteuttamisessa kohdeorganisaatiossa ja muutosten ankkuroinnissa. Leanin periaatteita soveltaen yhtiö jatkaa hankintaprosessin todellisten ongelmien eliminointia ja toteuttaa rakentavia parannuksia välittömästi. Koulutusohjelma suunniteltiin Silbermanin ja Biechin lähestymistavan mukaisesti.
Merkittävin havainto oli, että kohdeorganisaation työntekijät eivät olleet tietoisia ostotilausprosessin tärkeydestä eivätkä he ollet koskaan saaneet siihen koulutusta. Lisäksi välineet ja ohjeet olivat epäselviä. Tämän vuoksi työntekijät eivät olleet motivoituneita käyttämään ostotilauksia ja näkivät ostotilaukset vain taakaksi. Opinnäytetyö johti parempaan ostotilausprosessiin, johon sisältyi koulutusmateriaalit, muokattu ostotilauspyyntö -lomake sekä prosessin paikallinen tuki ja valvonta. Toimintatutkimuksen onnistumisen arviointi tehtiin lopuksi tutkimuskyselyllä ja KPI-tunnuslukujen laskennalla.
