Barokkikitara ja continuo : kitaristin johdanto vanhaan musiikkiin
Hyyrynen, Olli (2010)
Hyyrynen, Olli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078359
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin barokkikitaran säestyskäytäntöä aikalaislähteiden valossa. Tarkoituksena on löytää kitaristille väylä continuosoittoon ja vanhan musiikin parissa kamarimusisointiin. Vedän yhteen ammattiopinnoissani saamiani ideoita ja esittelen myös yksinkertaisia harjoituksia, joiden avulla kitaristit voivat oppia bassosta säestämistä.
Esittelen lyhyesti kitaran historiaa, vanhoja soittotekniikoita ja nuotikirjoitusta. Perehdyn tarkemmin erityisesti espanjalaisessa ohjelmistossa yleisiin ground-bassoihin, jotka soveltuvat erinomaisesti alkeisoppimateriaaliksi musiikkiopistotason continuo-opetukseen.
Kirjoittamani nuottiesimerkit olivat oppimateriaalina Länsi-Helsingin musiikkiopistossa pitämissäni continuo-workshopeissa. Oppilaiden kautta sain kehitettyä työtä käytännönläheisemmäksi. Myös keskustelut useiden vanhan musiikin opettajien kanssa ohjasivat työn kehitystä.
Työn aikana kävi ilmi, että kitaralla on oma roolinsa vanhassa musiikissa, mutta tänä päivänä se ei käy hyvin ilmi soitonopetuksessa. Kehitettävää on erityisesti nuotinlukuun sekä ohjelmiston- ja tyylintuntemukseen liittyvissä asioissa. Soittoteknisesti haasteet eivät ole yhtä suuria, mikä viittaa siihen, että continuosoittoa voitaisiin alkaa opettaa jo aikaisemmassa vaiheessa opintoja. Toivon että tämä opinnäytetyö voisi toimia alkuna laajemmallekin barokkikitaran tutkimiselle.
Esittelen lyhyesti kitaran historiaa, vanhoja soittotekniikoita ja nuotikirjoitusta. Perehdyn tarkemmin erityisesti espanjalaisessa ohjelmistossa yleisiin ground-bassoihin, jotka soveltuvat erinomaisesti alkeisoppimateriaaliksi musiikkiopistotason continuo-opetukseen.
Kirjoittamani nuottiesimerkit olivat oppimateriaalina Länsi-Helsingin musiikkiopistossa pitämissäni continuo-workshopeissa. Oppilaiden kautta sain kehitettyä työtä käytännönläheisemmäksi. Myös keskustelut useiden vanhan musiikin opettajien kanssa ohjasivat työn kehitystä.
Työn aikana kävi ilmi, että kitaralla on oma roolinsa vanhassa musiikissa, mutta tänä päivänä se ei käy hyvin ilmi soitonopetuksessa. Kehitettävää on erityisesti nuotinlukuun sekä ohjelmiston- ja tyylintuntemukseen liittyvissä asioissa. Soittoteknisesti haasteet eivät ole yhtä suuria, mikä viittaa siihen, että continuosoittoa voitaisiin alkaa opettaa jo aikaisemmassa vaiheessa opintoja. Toivon että tämä opinnäytetyö voisi toimia alkuna laajemmallekin barokkikitaran tutkimiselle.