Asiakaspalvelu sosiaalisessa mediassa : Case Martela Oyj
Kimonen, Mira (2018)
Kimonen, Mira
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111939
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on asiakaspalvelu sosiaalisessa mediassa. Työssä selvitetään, kuinka sosiaalista mediaa voi hyödyntää osana asiakaspalvelua. Moni yritys käyttää nykyään sosiaalisen median kanavia, mutta har-vassa on vielä yritykset, jotka hyödyntävät niitä asiakaspalvelussa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Martela Oyj. Martela on aktiivinen sosiaalisessa mediassa, mutta heilläkin asiakaspalvelu toimii vielä perinteisin keinoin puhelimitse ja sähköpostitse. Tämän työn tavoitteena oli auttaa löytämään heille keino yhdistää sosiaalinen media ja asiakaspalvelu.
Työn teoriaosuudessa perehdytään ensin sosiaaliseen mediaan ja asiakaspalveluun. Kyseisessä osiossa käydään läpi suosituimpia, ja tämän työn kannalta tärkeimpiä, sosiaalisen median kanavia sekä asiakaskokemukseen vaikut-tavia tekijöitä. Tämä opinnäytetyö on teoreettinen työ, jossa on käytetty myös kvalitatiivisen tutkimuksen element-tejä, kuten havainnointia.
Tutkimuksien avulla selvitetään, kuinka sosiaalista mediaa voi hyödyntää asiakaspalvelussa. Tutkimuksista selviää, mistä asioista ihmiset yleisimmin ottavat yhteyttä someaspaan ja kuinka nopeasti he odottavat vastausta yrityksel-tä somessa. Tämän kaiken pohjalta rakennetaan esitys, kuinka sosiaaliseen mediaan voi luoda toimivan asiakaspal-velukanavan.
Yhtenä someaspan välineenä tutustutaan live chat -palveluihin ja niiden hyviin ja huonoihin puoliin. Työssä myös perehdytään chat-palvelun ulkoistamisen mahdollisuuksiin sekä vastaavasti palvelun käyttöönottoon omien työnte-kijöiden voimin. Martela harjoittaa B2B-toimintaa, johon myös tämän työn tulokset pohjautuvat, eikä tuloksia voi luotettavasti verrata kuluttajapuolelle.
Työn teoriaosuudessa perehdytään ensin sosiaaliseen mediaan ja asiakaspalveluun. Kyseisessä osiossa käydään läpi suosituimpia, ja tämän työn kannalta tärkeimpiä, sosiaalisen median kanavia sekä asiakaskokemukseen vaikut-tavia tekijöitä. Tämä opinnäytetyö on teoreettinen työ, jossa on käytetty myös kvalitatiivisen tutkimuksen element-tejä, kuten havainnointia.
Tutkimuksien avulla selvitetään, kuinka sosiaalista mediaa voi hyödyntää asiakaspalvelussa. Tutkimuksista selviää, mistä asioista ihmiset yleisimmin ottavat yhteyttä someaspaan ja kuinka nopeasti he odottavat vastausta yrityksel-tä somessa. Tämän kaiken pohjalta rakennetaan esitys, kuinka sosiaaliseen mediaan voi luoda toimivan asiakaspal-velukanavan.
Yhtenä someaspan välineenä tutustutaan live chat -palveluihin ja niiden hyviin ja huonoihin puoliin. Työssä myös perehdytään chat-palvelun ulkoistamisen mahdollisuuksiin sekä vastaavasti palvelun käyttöönottoon omien työnte-kijöiden voimin. Martela harjoittaa B2B-toimintaa, johon myös tämän työn tulokset pohjautuvat, eikä tuloksia voi luotettavasti verrata kuluttajapuolelle.