Virtuaalitodellisuuskokemuksen tuotteistaminen eri toimintaympäristöihin
Lipponen, Henri (2018)
Lipponen, Henri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111655
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten sijaintiperusteinen virtuaalitodellisuuskokemus on tuotteistettavissa eri toimintaympäristöihin. Työssä siis selvitetään, mitä eri vaatimuksia toimintaympäristöillä on virtuaalitodellisuuden kokemuksen suhteen, mitä eri liiketoimintamalleja sijaintiperusteisessa toiminnassa on sekä miten tuote sopeutuu näihin ympäristöihin.
Opinnäytetyön tilaajana on 360- ja virtuaalitodellisuussisältöihin erikoistunut Donkey Hotel Oy.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu tuotteistamisen teoriasta sekä virtuaalitodellisuutta koskevista käsitteistä.
Opinnäytetyö on tapaustutkimus, joka koskee Organon virtuaalitodellisuuskokemuksen kehityssuuntaa. Aineisto opinnäytetyöhön on kerätty teemahaastattelun menetelmällä.
Opinnäytetyön tuloksista selviää, että sisällön merkitys ja vaatimukset vaihtelevat toimintaympäristöstä riippuen. Kehitysehdotukset koottiin teemahaastattelujen tulosten perusteella. Tulosten mukaan virtuaalitodellisuudessa toimii parhaiten sosiaalinen kokemus, joka on helppo oppia ja ymmärtää ja jossa haaste tuodaan mukaan haastavien pulmien kautta. Tuloksista selviää myös, että kokemuksesta kannattaa luoda helposti siirrettävä kokonaisuus, jota voi lisensoida eteenpäin suuremman näkyvyyden saamiseksi.
Opinnäytetyön tilaajana on 360- ja virtuaalitodellisuussisältöihin erikoistunut Donkey Hotel Oy.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu tuotteistamisen teoriasta sekä virtuaalitodellisuutta koskevista käsitteistä.
Opinnäytetyö on tapaustutkimus, joka koskee Organon virtuaalitodellisuuskokemuksen kehityssuuntaa. Aineisto opinnäytetyöhön on kerätty teemahaastattelun menetelmällä.
Opinnäytetyön tuloksista selviää, että sisällön merkitys ja vaatimukset vaihtelevat toimintaympäristöstä riippuen. Kehitysehdotukset koottiin teemahaastattelujen tulosten perusteella. Tulosten mukaan virtuaalitodellisuudessa toimii parhaiten sosiaalinen kokemus, joka on helppo oppia ja ymmärtää ja jossa haaste tuodaan mukaan haastavien pulmien kautta. Tuloksista selviää myös, että kokemuksesta kannattaa luoda helposti siirrettävä kokonaisuus, jota voi lisensoida eteenpäin suuremman näkyvyyden saamiseksi.