Yrityskulttuuri kasvun mahdollistajana ja edistäjänä
Hakkarainen, Arto (2018)
Hakkarainen, Arto
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412234
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa ja ymmärtää voimakkaasti kasvaneen toimeksiantajayrityksen kasvua edistäneitä organisaatiokulttuurin osatekijöitä. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, kuinka yrityksen henkilöstö on kokenut toteutuneen kasvun ja kasvuhakuisuuden. Työn toimeksiantajana oli Ropo Capital Oy, joka tarjoaa laskutus-, maksuvalvonta-, perintä-, rahoitus- ja tiedonvälityspalveluita Suomen markkinoilla. Tutkimuksen perusteella tuotettiin toimeksiantajaorganisaatiolle selvitys toimenpidesuosituksineen yrityksen organisaatiokulttuurin kasvua edistävistä ominaispiirteistä sekä henkilöstön kokemuksista suhteessa kasvuun ja kasvuhakuisuuteen.
Tutkimukselliset menetelmät valittiin tutkimustehtävän ja tutkittavan ilmiön mukaan. Tutkimus oli lähestymistavaltaan laadullinen tapaustutkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla henkilöstökyselyllä sekä haastattelemalla johtoryhmän jäseniä, yrityksen perustajia ja yrityksen kulttuuria aiemmin tutkinutta henkilöä. Lisäksi hyödynnettiin havainnointia, julkaistuja kirjoituksia ja sekundäärisenä aineistona yrityksen kulttuurista aiemmin tehtyjä tutkimuksia.
Aineiston analyysin lähtökohtana oli teoriaohjaavuus eli aineistoa tarkasteltiin aineistolähtöisesti hyödyntäen tulkinnassa organisaatiokulttuureista olemassa olevaa teoriaa. Analyysissä käytettiin teemoittelua sekä havaintojen pelkistämisen ja arvoituksen ratkaisemisen periaatteita. Löydetyt teemat pelkistettiin havaituiksi ilmiöiksi eli alaluokiksi ja edelleen johtopäätöksiksi eli yläluokiksi. Myös yksittäiset teemojen ulkopuoliset huomiot käsiteltiin.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimi organisaatiokulttuurin ja organisaatioidentiteetin käsitteet. Tutkimuksen teoriaosuudessa organisaatiokulttuuri suhteutettiin muihin sen läheiskäsitteisiin sekä tarkasteltiin sen ilmentymistä ja merkitystä organisaatioissa. Raportissa taustoitetaan lisäksi toimeksiantajayrityksen kulttuurilliset lähtökohdat sekä tausta kasvuyrityksenä.
Tutkimuksen avulla onnistuttiin lisäämään toimeksiantajayrityksen ymmärrystä oman organisaatiokulttuurin kasvulle suotuisista tekijöistä sekä pystyttiin tekemään toimenpidesuosituksia sen edistämisestä myös jatkossa. Tutkimuksen tulokset olivat yhteensopivia käytettyjen teorioiden kanssa ja ovat osin yhteneväisiä aiempien kasvuyritysten organisaatiokulttuuria käsittelevien tutkimusten kanssa. Tulokset eivät ole kuitenkaan sellaisenaan yleistettävissä muihin organisaatioihin. Tutkimuksen pohjalta voi tehdä jatkotutkimuksia toimeksiantajaorganisaation sisäisistä alakulttuureista ja kansainvälistymisen yhteydessä huomioitavista kansallisten kulttuurien vaikutuksista sekä niiden yhteensovittamisesta nykyiseen kulttuuriin.
Tutkimukselliset menetelmät valittiin tutkimustehtävän ja tutkittavan ilmiön mukaan. Tutkimus oli lähestymistavaltaan laadullinen tapaustutkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla henkilöstökyselyllä sekä haastattelemalla johtoryhmän jäseniä, yrityksen perustajia ja yrityksen kulttuuria aiemmin tutkinutta henkilöä. Lisäksi hyödynnettiin havainnointia, julkaistuja kirjoituksia ja sekundäärisenä aineistona yrityksen kulttuurista aiemmin tehtyjä tutkimuksia.
Aineiston analyysin lähtökohtana oli teoriaohjaavuus eli aineistoa tarkasteltiin aineistolähtöisesti hyödyntäen tulkinnassa organisaatiokulttuureista olemassa olevaa teoriaa. Analyysissä käytettiin teemoittelua sekä havaintojen pelkistämisen ja arvoituksen ratkaisemisen periaatteita. Löydetyt teemat pelkistettiin havaituiksi ilmiöiksi eli alaluokiksi ja edelleen johtopäätöksiksi eli yläluokiksi. Myös yksittäiset teemojen ulkopuoliset huomiot käsiteltiin.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimi organisaatiokulttuurin ja organisaatioidentiteetin käsitteet. Tutkimuksen teoriaosuudessa organisaatiokulttuuri suhteutettiin muihin sen läheiskäsitteisiin sekä tarkasteltiin sen ilmentymistä ja merkitystä organisaatioissa. Raportissa taustoitetaan lisäksi toimeksiantajayrityksen kulttuurilliset lähtökohdat sekä tausta kasvuyrityksenä.
Tutkimuksen avulla onnistuttiin lisäämään toimeksiantajayrityksen ymmärrystä oman organisaatiokulttuurin kasvulle suotuisista tekijöistä sekä pystyttiin tekemään toimenpidesuosituksia sen edistämisestä myös jatkossa. Tutkimuksen tulokset olivat yhteensopivia käytettyjen teorioiden kanssa ja ovat osin yhteneväisiä aiempien kasvuyritysten organisaatiokulttuuria käsittelevien tutkimusten kanssa. Tulokset eivät ole kuitenkaan sellaisenaan yleistettävissä muihin organisaatioihin. Tutkimuksen pohjalta voi tehdä jatkotutkimuksia toimeksiantajaorganisaation sisäisistä alakulttuureista ja kansainvälistymisen yhteydessä huomioitavista kansallisten kulttuurien vaikutuksista sekä niiden yhteensovittamisesta nykyiseen kulttuuriin.