Pakokaasujen analysointilaitteen asennus ja käyttöönotto
Hautakangas, Aapo (2018)
Hautakangas, Aapo
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111990
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on parantaa Vaasan tehtaan moottorien testiajomahdollisuuksia ja automatisoida ne. Mittauslaitteiden käyttöönotto on helpompaa kuin edellisten, eikä tarvitse niin paljon työtä. Wärtsilässä on tarve mitata entistä tehokkaammin päästöjä. Tämän takia Wärtsilä OYJ on päättänyt asentaa koeajoon uuden päästöjen mittauslaitteen. Tämä uusia laite voi mitata useaa eri moottoria samaan aikaan ja pystyy mittaamaan useampia päästöjä kuin edelliset päästöjen mittauslaitteet.
Yksi tärkeimmistä asioista on mitata metaanin pitoisuus päästöistä. Koeajossa tullaan tulevaisuudessa ajamaan enemmän kaasumoottoreita. Tätä ei aikaisemmat laitteet pystyneet tekemään. Tämä uusi laite käyttää neljää erilaista mittausmenetelmää päästöjen pitoisuuden mittaamiseksi pakokaasusta. Nämä kaasut ovat NOx, CO, CO2, O2, THC ja CH4. Uusien stantardien tullessa voimaan, Wärtsilä haluaa olla edelleen alansa parhaita, vaikka päästöjä halutaan vähentää kokoajan, täytyy moottorien hyötysuhteen pysyä vähintäänkin samana.
Kyseinen laita vaati suhteellisen suuret investoinnit, mutta se tulee maksamaan itsensä takaisin tulevaisuudessa. Kun laite on saatu kokonaan toimintakuntoon, voidaan sitä ohjata helposti suoraan valvomosta. Laitteen myötä päästönmittauksista tuli yksinkertaisempaa, mutta samalla tehokkaampaa. Tulevaisuudessa moottorien päästönmittaus tiedoista tulee yhä arvokkaampia uusien stantardien ja lakien tullessa voimaan. Tällöin on hyvä olla jo askeleen lähempänä vihreämpää tulevaisuutta.
Yksi tärkeimmistä asioista on mitata metaanin pitoisuus päästöistä. Koeajossa tullaan tulevaisuudessa ajamaan enemmän kaasumoottoreita. Tätä ei aikaisemmat laitteet pystyneet tekemään. Tämä uusi laite käyttää neljää erilaista mittausmenetelmää päästöjen pitoisuuden mittaamiseksi pakokaasusta. Nämä kaasut ovat NOx, CO, CO2, O2, THC ja CH4. Uusien stantardien tullessa voimaan, Wärtsilä haluaa olla edelleen alansa parhaita, vaikka päästöjä halutaan vähentää kokoajan, täytyy moottorien hyötysuhteen pysyä vähintäänkin samana.
Kyseinen laita vaati suhteellisen suuret investoinnit, mutta se tulee maksamaan itsensä takaisin tulevaisuudessa. Kun laite on saatu kokonaan toimintakuntoon, voidaan sitä ohjata helposti suoraan valvomosta. Laitteen myötä päästönmittauksista tuli yksinkertaisempaa, mutta samalla tehokkaampaa. Tulevaisuudessa moottorien päästönmittaus tiedoista tulee yhä arvokkaampia uusien stantardien ja lakien tullessa voimaan. Tällöin on hyvä olla jo askeleen lähempänä vihreämpää tulevaisuutta.