LEAN-JOHTAJUUDEN SOVELTAMINEN PALVELUALAN YRITYKSESSÄ : Case TAHKOcom Oy
Kuosmanen, Teo (2018)
Kuosmanen, Teo
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412269
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on Lean-johtajuuden soveltaminen palveluyrityksessä TAHKOcom Oy. Tarkemmin kehityksen kohteena on TAHKOcom Oy:n avaintenhallintaprosessi. TAHKOcom Oy on Tahkon alueella toimiva matkailupalveluiden keskusvaraamo. TAHKOcom Oy:n päätoimiala on toimia majoituskohteiden välittäjänä ja majoitusvaihtoehtoja keskusvaraamosta löytyy yli 800 kappaletta. Vuosittain yritys palvelee yli 80 000 asiakasta.
Tämän työn tavoitteena on avaintenhallintaprosessin kehittäminen käyttäen hyödyksi lean-johtajuuden tuomia työkaluja. Työn teoriaviitekehys perustuu lean-johtajuuden perusperiaatteeseen sekä sen tuomiin kehitysmahdollisuuksiin yrityksien prosesseissa. Työssä kuvataan lean-johtajuutta sen peruskäsitteillä ja periaatteilla palvelualan yrityksissä. Sen jälkeen työssä kuvataan avaintenhallintaprosessin lähtökohta sekä sen alkutilanteen heikkoudet, kuvataan tehtyjä kehitystöitä sekä pohditaan lopputuloksen vaikutuksia yrityksen prosesseihin.
Lean-johtajuuden oppien mukaan, TAHKOcom Oy:n avaintenhallintaprosessissa on paljon kehitettävää prosessin virtaustehokkuuden kehittämiseksi. Työssä kehitetään avaintenhallintaprosessien tehokkuutta ja tunnistetaan sen erilaisia pullonkauloja ja tehostetaan näitä. Lopputuloksena saavutetaan suuria säästöjä yrityksen avaintenhallintaan tarvittavien resurssien osalta. Lisäksi prosessin itseohjautuvuus on parantunut huomattavasti.
Tämän työn tavoitteena on avaintenhallintaprosessin kehittäminen käyttäen hyödyksi lean-johtajuuden tuomia työkaluja. Työn teoriaviitekehys perustuu lean-johtajuuden perusperiaatteeseen sekä sen tuomiin kehitysmahdollisuuksiin yrityksien prosesseissa. Työssä kuvataan lean-johtajuutta sen peruskäsitteillä ja periaatteilla palvelualan yrityksissä. Sen jälkeen työssä kuvataan avaintenhallintaprosessin lähtökohta sekä sen alkutilanteen heikkoudet, kuvataan tehtyjä kehitystöitä sekä pohditaan lopputuloksen vaikutuksia yrityksen prosesseihin.
Lean-johtajuuden oppien mukaan, TAHKOcom Oy:n avaintenhallintaprosessissa on paljon kehitettävää prosessin virtaustehokkuuden kehittämiseksi. Työssä kehitetään avaintenhallintaprosessien tehokkuutta ja tunnistetaan sen erilaisia pullonkauloja ja tehostetaan näitä. Lopputuloksena saavutetaan suuria säästöjä yrityksen avaintenhallintaan tarvittavien resurssien osalta. Lisäksi prosessin itseohjautuvuus on parantunut huomattavasti.