Talotekniikkaa - Sähköllä vai ilman?
Stark, Raimo (2018)
Stark, Raimo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060312211
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060312211
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli Lapin ammattikorkeakoulun Rovaniemen toimipisteen rakennus- ja yhdyskuntatekniikan talo- ja energiatekniikan suuntautumisopintojen sekä opetuslaboratorioiden kehittäminen. Tavoitteena oli myös kartoittaa oppimisympäristöjen yhteiskäytön lisäämistä Rovaniemen koulutuskuntayhtymän ylläpitämän toisen asteen koulutuksen, Lapin koulutuskeskus REDU:n ja Lapin ammattikorkeakoulu Oy:n ylläpitämän korkea-asteen koulutuksen välillä sekä väyläopintojen mahdollistamista toisen asteen ja korkea-asteen välillä.
Tutkimus tehtiin osallistavan toimintatutkimuksen tutkimusmenetelmällä ja siinä käytettiin tutkimuksellisen kehittämistyön ideologiaa. Tutkimusaineisto kerättiin määrällisen tutkimuksen keinoin Webropol- kyselylomakkeella ja laadullisen tutkimuksen menetelmiin kuuluvilla haastatteluilla. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa kerättiin aineistoa kyselylomakkeilla Pohjois-Suomen alueella toimivilta talotekniikan ja rakennusalan sekä ohjelmapalvelu- ja majoitusalan yrityksiltä ja yrittäjiltä. Tutkimuksen toisessa vaiheessa aineistoa kerättiin haastattelemalla opetusalan ammattilaisia talotekniikan koulutusta antavista ammattikorkeakouluista eri puolilta Suomea.
Tutkimuksessa kerätyn aineiston pohjalta luotiin toteutusehdotus Rovaniemen toimipisteen talo- ja energiatekniikan laboratorioiden sisällöistä ja laitekantojen teknisistä vaatimuksista. Toteutusehdotuksessa jaoteltiin myös opetussisältöjen koulutusta tapahtumaan yhteistyössä REDUN 2. asteen koulutuksen ja Lapin AMK:n Kemin toimipisteen kesken. Tutkimustulosten perusteella esitettiin Insinööri (AMK), sähköinen talotekniikka- koulutuksen aloittamista Lapin ammattikorkeakoulun yhtenä suuntautumisvaihtoehtona.
Toteutuessaan sähköisen talotekniikan insinöörikoulutus sekä asianmukaiset laboratoriotilat mahdollistaisivat arktisen matkailurakentamisen tarvitsemien talotekniikan osaajien kouluttamisen Lapissa, perinteisenä alakohtaisena insinöörikoulutuksena, muuntokoulutuksena tai kurssimuotoisena lisäkoulutuksena alan töitä tekeville. Tämä vähentäisi nuorison tarvetta lähteä hakemaan oppia Etelä-Suomesta ja lisäisi Lapin maakunnan elinvoimaisuutta, huoltosuhdetta ja kykyä rakentaa Lappia ja tarjota palveluja lappilaisten voimin.
Tutkimus tehtiin osallistavan toimintatutkimuksen tutkimusmenetelmällä ja siinä käytettiin tutkimuksellisen kehittämistyön ideologiaa. Tutkimusaineisto kerättiin määrällisen tutkimuksen keinoin Webropol- kyselylomakkeella ja laadullisen tutkimuksen menetelmiin kuuluvilla haastatteluilla. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa kerättiin aineistoa kyselylomakkeilla Pohjois-Suomen alueella toimivilta talotekniikan ja rakennusalan sekä ohjelmapalvelu- ja majoitusalan yrityksiltä ja yrittäjiltä. Tutkimuksen toisessa vaiheessa aineistoa kerättiin haastattelemalla opetusalan ammattilaisia talotekniikan koulutusta antavista ammattikorkeakouluista eri puolilta Suomea.
Tutkimuksessa kerätyn aineiston pohjalta luotiin toteutusehdotus Rovaniemen toimipisteen talo- ja energiatekniikan laboratorioiden sisällöistä ja laitekantojen teknisistä vaatimuksista. Toteutusehdotuksessa jaoteltiin myös opetussisältöjen koulutusta tapahtumaan yhteistyössä REDUN 2. asteen koulutuksen ja Lapin AMK:n Kemin toimipisteen kesken. Tutkimustulosten perusteella esitettiin Insinööri (AMK), sähköinen talotekniikka- koulutuksen aloittamista Lapin ammattikorkeakoulun yhtenä suuntautumisvaihtoehtona.
Toteutuessaan sähköisen talotekniikan insinöörikoulutus sekä asianmukaiset laboratoriotilat mahdollistaisivat arktisen matkailurakentamisen tarvitsemien talotekniikan osaajien kouluttamisen Lapissa, perinteisenä alakohtaisena insinöörikoulutuksena, muuntokoulutuksena tai kurssimuotoisena lisäkoulutuksena alan töitä tekeville. Tämä vähentäisi nuorison tarvetta lähteä hakemaan oppia Etelä-Suomesta ja lisäisi Lapin maakunnan elinvoimaisuutta, huoltosuhdetta ja kykyä rakentaa Lappia ja tarjota palveluja lappilaisten voimin.