Automatisoitu liidien jalostus B2B-yrityksen markkinoinnissa
Syrjälä, Teemu (2018)
Syrjälä, Teemu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111956
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111956
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia markkinoinnin automaation mahdollisuuksia liidien eli yrityksestä kiinnostuneiden potentiaalisien asiakkaiden automaattisessa jalostamisessa. Liidien jalostamisella pyritään automaation keinoin tunnistamaan potentiaalisimmat liidit, joiden kanssa myyjän olisi kannattavinta keskustella. Samalla kasvatetaan liidin tietämystä oston kohteena olevasta tuotteesta jolloin myös hänen ostovalmiutensa kasvaa. Opinnäytetyö oli kehityshanke, jonka tavoitteena oli rakentaa jalostusohjelman malli sekä ensimmäinen toimiva jalostusautomaatio-ohjelma. Toimeksiantoyrityksenä oli ohjelmistoalan yritys, joka toimittaa paikkatietoon liittyviä palveluita.
Opinnäytetyössä tutkittiin liidien automaattisen jalostamisen parhaita toimintatapoja, joiden pohjalta jalostusautomaatio on mahdollista rakentaa. Tutkimuksen lähteinä käytettiin alan kirjallisuutta sekä useita verkkojulkaisuja. Työn teoriaosuudessa käytiin läpi ostajapersoonien ja sisältöstrategian perusteet, joihin liidien jalostaminen perustuu sekä markkinoinnin automaatiojärjestelmien tärkeimmät ominaisuudet. Teorian jälkeen kuvattiin työskentelyprosessi ja sen aikana syntynyt jalostusohjelman malli.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin, että automatisoitu liidien jalostaminen voi toimiessaan vähentää manuaalista työtä ja parantaa liidin kokemusta ostoprosessista. Kuitenkaan automaatio ei ole liidien jalostamisen kriittisin tekijä, vaan jalostuksessa käytetty sisältö ja sen osuvuus vastaanottajalle ovat ratkaisevia.
Opinnäytetyössä tutkittiin liidien automaattisen jalostamisen parhaita toimintatapoja, joiden pohjalta jalostusautomaatio on mahdollista rakentaa. Tutkimuksen lähteinä käytettiin alan kirjallisuutta sekä useita verkkojulkaisuja. Työn teoriaosuudessa käytiin läpi ostajapersoonien ja sisältöstrategian perusteet, joihin liidien jalostaminen perustuu sekä markkinoinnin automaatiojärjestelmien tärkeimmät ominaisuudet. Teorian jälkeen kuvattiin työskentelyprosessi ja sen aikana syntynyt jalostusohjelman malli.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin, että automatisoitu liidien jalostaminen voi toimiessaan vähentää manuaalista työtä ja parantaa liidin kokemusta ostoprosessista. Kuitenkaan automaatio ei ole liidien jalostamisen kriittisin tekijä, vaan jalostuksessa käytetty sisältö ja sen osuvuus vastaanottajalle ovat ratkaisevia.