Videojulkaisun trendit markkinoinnin apuvälineenä
Silvennoinen, Abe (2018)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412340
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitetään videojulkaisun trendejä ja käytänteitä Amerikassa. Näkökulmat poh- jautuvat huomioihin, joita on tehty kahdessa amerikkalaisessa medianjulkaisuyrityksessä nimeltä West End Creative Group & Crowchild LLC ajanjaksolla huhtikuu 2017 – Huhtikuu 2018.
Koska ihmisen keskittymiskyky on laskenut, markkinoinnissa ollaan oltu erityisen kiinnostuneita maksimoimaan kuluttujan huomion saaminen, sekä huomion säilyttäminen. Tällä hetkellä markki- nointitoimistojen suurin huoli, sekä suurin mahdollisuus on luoda sisältöä, mikä jää pysäyttää akti- ivisen sosiaalisen median "skrollaajan" hänen mainos sokeudestaan huolimatta. Yksi asia on jo varmistunut. Tekstijulkaisut eivät enään saa huomiota jos niissä ei ole kuvaa tai videota tukena. Toinen asia mikä on selkeytynyt on se, että videota katsotaan huomattavasti pidempään kuin val- okuvaa. Tästä syystä on huomattavasti vaikeampaa skrollata videon ohi, koska ihmismieli on ki- innostunut mitä videon liikkuvasta luonteesta. Videon tyylillä on tosin paljon vaikutusta. Jotkut videot osaavat kiinniittää huomion huomattavasti paremmin ja pidemmäksi aikaa kuin toiset. Toi- sissa videoissa tuodaan viesti tehokkaammin esiin kuin toisissa.
Tämän työn tavoite on tuoda esiin tarkkaavaisesti havaittuja videoviestinnällisiä tyylejä, joiden käyttöönottamisella on todennäköisyys parantaa videoviestinnän tehokkuutta. Videoviestinnän tehokkuudella tarkoitetaan tässä tapauksessa videon vaikutusta konversion aikaansaamiseksi siitä huolimatta missä kanavassa video julkaistaan.
Tiedon perustana on visuaaliset havainnot joita olen tehnyt työskennellessäni Amerikassa yllä- mainituissa työpaikoissa. Aineiston lähteenä on youtube.com nettisivu, sekä omia työharjoittelun aikana tehtyjä töitä.
Päätuloksena on kerätty lista 10 uusimmasta videoviestinnän trendistä, joita voidaan hyödyntää esimerkiksi digimarkkinoinnissa viestin, vaikutuksen ja myyntikonversion parantamiseksi. Kehi- tysmahdollisuutena listaa voitaisiin vielä jatkaa tekemällä entistä enemmän huomioita seuraamal- la amerikkalaisia mainostoimistoja ja sosiaalisen median vaikuttajia heidän ovelissa mainoskam- panjoissaan. Tälläisiä videoviestinnän trendejä etsiessä tulisi erityisesti pitää silmällä sitä, miten julkaisu parantaa kuluttajan mielenkiintoa, keskittymiskykyä, sekä viestin ymmärtämistä.
Koska ihmisen keskittymiskyky on laskenut, markkinoinnissa ollaan oltu erityisen kiinnostuneita maksimoimaan kuluttujan huomion saaminen, sekä huomion säilyttäminen. Tällä hetkellä markki- nointitoimistojen suurin huoli, sekä suurin mahdollisuus on luoda sisältöä, mikä jää pysäyttää akti- ivisen sosiaalisen median "skrollaajan" hänen mainos sokeudestaan huolimatta. Yksi asia on jo varmistunut. Tekstijulkaisut eivät enään saa huomiota jos niissä ei ole kuvaa tai videota tukena. Toinen asia mikä on selkeytynyt on se, että videota katsotaan huomattavasti pidempään kuin val- okuvaa. Tästä syystä on huomattavasti vaikeampaa skrollata videon ohi, koska ihmismieli on ki- innostunut mitä videon liikkuvasta luonteesta. Videon tyylillä on tosin paljon vaikutusta. Jotkut videot osaavat kiinniittää huomion huomattavasti paremmin ja pidemmäksi aikaa kuin toiset. Toi- sissa videoissa tuodaan viesti tehokkaammin esiin kuin toisissa.
Tämän työn tavoite on tuoda esiin tarkkaavaisesti havaittuja videoviestinnällisiä tyylejä, joiden käyttöönottamisella on todennäköisyys parantaa videoviestinnän tehokkuutta. Videoviestinnän tehokkuudella tarkoitetaan tässä tapauksessa videon vaikutusta konversion aikaansaamiseksi siitä huolimatta missä kanavassa video julkaistaan.
Tiedon perustana on visuaaliset havainnot joita olen tehnyt työskennellessäni Amerikassa yllä- mainituissa työpaikoissa. Aineiston lähteenä on youtube.com nettisivu, sekä omia työharjoittelun aikana tehtyjä töitä.
Päätuloksena on kerätty lista 10 uusimmasta videoviestinnän trendistä, joita voidaan hyödyntää esimerkiksi digimarkkinoinnissa viestin, vaikutuksen ja myyntikonversion parantamiseksi. Kehi- tysmahdollisuutena listaa voitaisiin vielä jatkaa tekemällä entistä enemmän huomioita seuraamal- la amerikkalaisia mainostoimistoja ja sosiaalisen median vaikuttajia heidän ovelissa mainoskam- panjoissaan. Tälläisiä videoviestinnän trendejä etsiessä tulisi erityisesti pitää silmällä sitä, miten julkaisu parantaa kuluttajan mielenkiintoa, keskittymiskykyä, sekä viestin ymmärtämistä.