Autenttisen oppimisympäristön kehittäminen : - Case E Avenue Oy
Rautula, Janne (2018)
Rautula, Janne
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412490
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412490
Tiivistelmä
E Avenue Oy on sähkönjakokeskuksia valmistava kotimainen neljällä paikkakunnalla alihankintateollisuudessa toimiva yritys. Työ toteutettiin E Avenue Oy:n Iisalmen yksikössä, joka on keskittynyt palvelemaan erityisesti kone- ja laitevalmistajia. Yrityksessä on kehitetty yritykseen integroitua autenttista oppimisympäristöä syksystä 2014 alkaen yhteistyössä Ylä-Savon ammattioppilaitoksen kanssa. Opinnäytetyössä on yhdistetty työ- ja koulumaailman näkökulmia ja pohdittu yritysyhteistyön vaikutuksia sekä tulevaisuuden haasteita molempien osapuolien näkökulmista.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään yleisesti oppimisen ja työssäoppimisen käsitteitä. Siinä käsitellään myös eri oppimisympäristötyyppejä sekä niiden kehittämistä osaamisen ja laadun näkökulmaan peilaten.
Opinnäytetyön yhtenä tavoitteena oli parantaa yrityksessä sijaitsevan autenttisen oppimisympäristön toimintojen laatua, tutkia ja kehittää sen toimintaa, tunnistaa oppimisympäristön olennaisimpia prosesseja ja saada oppimisympäristö tukemaan paremmin opetussuunnitelman asettamia vaatimuksia sekä yrityksen ja oppilaitoksen välisen rajapinnan sujuvuutta.
Tutkimusmenetelmänä oli toimintatutkimus, joka tähtäsi Case E Avenuen oppimisympäristön kehittämistarpeiden tunnistamiseen sekä toimintojen parantamiseen, että se pystyisi vastaamaan paremmin yrityksen sekä oppilaitoksen tarpeita.
Ammatillisen koulutuksen reformin astuttua voimaan 1.1.2018 oppilaitoksilla on tavoitteina sijoittaa opiskelijoita ja oppimista enemmän yrityksiin. Tämä tuo työssäoppimisen aihealueeseen uusia haasteita niin oppilaitosten kuin yritystenkin näkökulmasta. Autenttisten oppimisympäristöjen merkitys kasvaa tulevaisuudessa ja tämän opinnäytetyön aihe on hyvin ajankohtainen.
Opinnäytetyötä tuloksena on syntynyt kehitystoimenpiteitä, joita on otettu käyttöön jokapäiväisessä yritykseen integroidun autenttisen oppimisympäristön toiminnassa. On syntynyt myös jatkokehitysideoita ja löydetty uusia tutkimista tarvitsevia ongelmia, joita myös ammatillisen koulutuksen reformin myötä joudutaan tulevaisuudessa pohtimaan. Oppimisympäristön kehittäminen jatkuu edelleen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään yleisesti oppimisen ja työssäoppimisen käsitteitä. Siinä käsitellään myös eri oppimisympäristötyyppejä sekä niiden kehittämistä osaamisen ja laadun näkökulmaan peilaten.
Opinnäytetyön yhtenä tavoitteena oli parantaa yrityksessä sijaitsevan autenttisen oppimisympäristön toimintojen laatua, tutkia ja kehittää sen toimintaa, tunnistaa oppimisympäristön olennaisimpia prosesseja ja saada oppimisympäristö tukemaan paremmin opetussuunnitelman asettamia vaatimuksia sekä yrityksen ja oppilaitoksen välisen rajapinnan sujuvuutta.
Tutkimusmenetelmänä oli toimintatutkimus, joka tähtäsi Case E Avenuen oppimisympäristön kehittämistarpeiden tunnistamiseen sekä toimintojen parantamiseen, että se pystyisi vastaamaan paremmin yrityksen sekä oppilaitoksen tarpeita.
Ammatillisen koulutuksen reformin astuttua voimaan 1.1.2018 oppilaitoksilla on tavoitteina sijoittaa opiskelijoita ja oppimista enemmän yrityksiin. Tämä tuo työssäoppimisen aihealueeseen uusia haasteita niin oppilaitosten kuin yritystenkin näkökulmasta. Autenttisten oppimisympäristöjen merkitys kasvaa tulevaisuudessa ja tämän opinnäytetyön aihe on hyvin ajankohtainen.
Opinnäytetyötä tuloksena on syntynyt kehitystoimenpiteitä, joita on otettu käyttöön jokapäiväisessä yritykseen integroidun autenttisen oppimisympäristön toiminnassa. On syntynyt myös jatkokehitysideoita ja löydetty uusia tutkimista tarvitsevia ongelmia, joita myös ammatillisen koulutuksen reformin myötä joudutaan tulevaisuudessa pohtimaan. Oppimisympäristön kehittäminen jatkuu edelleen.