Logistiikan opetus opiskelijan näkökulmasta : Uuden opettajuuden hyödyntäminen
Petääjärvi, Emma (2018)
Petääjärvi, Emma
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412393
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää logistiikan opetuksen nykytilaa Kotkan kampuksella ja miten uuden opettajuuden mallia voitaisiin logistiikan opetuksessa käyttää hyödyksi.
Pääasiallisena tutkimusmenetelmänä toimi kvalitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin työssä teettämällä kysymyslomake Kotkan kampuksen logistiikan opiskelijoille sekä haastattelemalla kahta Kotkan kampuksen opettajaa. Kysely toteutettiin keräämällä paperilomakkeilla vastaukset 1. ja 2. vuosikurssin logistiikan opiskelijoilta sekä lähettämällä 3. ja 4. vuoden sekä monimuodon opiskelijoille linkki Webropoliin Moodlen ryhmäalustan kautta. Tutkimusta tukemaan tehtiin havainnointitutkimus auditorioluennosta sen jälkeen, kun kysymyslomakkeen vastauksista ilmeni, että tämä opetusmuoto koetaan ongelmalliseksi.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että auditorioluennot ja matemaattis-luonnontieteelliset oppiaineet koetaan kaikkein ongelmallisimmaksi osaksi koulutuksessa. Pienryhmäopetusta toivottiin erityisesti matemaattis-luonnontieteellisiin oppiaineisiin. Myös logistiikan kannalta merkittävissä ammattiaineissa toivottiin pienryhmäopetusta, mutta ryhmätöiden määrän toivottiin vähentyvän tai edes pysyvän samana. Lähiopetuksen määrää sekä laatua myös kritisoitiin jonkun verran.
Ymmärrettävistä syistä ammattikorkeakouluissa vähennetään jatkuvasti lähiopetuksen määrää ja muodostetaan mahdollisimman suuria ryhmiä. Tutkimuksesta voidaan päätellä, että nämä kuitenkin heikentävät opiskelijoiden oppimista ja ainakin sen mielekkyyttä. Mitä suurempia ryhmiä muodostetaan, sitä vähemmän yksittäisellä opiskelijalla on mahdollisuuksia saada henkilökohtaista ohjausta opettajalta. Lähiopetuksen määrää vähentämällä vieritetään opiskelijalle itselleen enemmän vastuuta oppimisestaan, jota ei kuitenkaan tueta riittävästi antamalla ohjausta opiskeluun ja oppimiseen.
Pääasiallisena tutkimusmenetelmänä toimi kvalitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin työssä teettämällä kysymyslomake Kotkan kampuksen logistiikan opiskelijoille sekä haastattelemalla kahta Kotkan kampuksen opettajaa. Kysely toteutettiin keräämällä paperilomakkeilla vastaukset 1. ja 2. vuosikurssin logistiikan opiskelijoilta sekä lähettämällä 3. ja 4. vuoden sekä monimuodon opiskelijoille linkki Webropoliin Moodlen ryhmäalustan kautta. Tutkimusta tukemaan tehtiin havainnointitutkimus auditorioluennosta sen jälkeen, kun kysymyslomakkeen vastauksista ilmeni, että tämä opetusmuoto koetaan ongelmalliseksi.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että auditorioluennot ja matemaattis-luonnontieteelliset oppiaineet koetaan kaikkein ongelmallisimmaksi osaksi koulutuksessa. Pienryhmäopetusta toivottiin erityisesti matemaattis-luonnontieteellisiin oppiaineisiin. Myös logistiikan kannalta merkittävissä ammattiaineissa toivottiin pienryhmäopetusta, mutta ryhmätöiden määrän toivottiin vähentyvän tai edes pysyvän samana. Lähiopetuksen määrää sekä laatua myös kritisoitiin jonkun verran.
Ymmärrettävistä syistä ammattikorkeakouluissa vähennetään jatkuvasti lähiopetuksen määrää ja muodostetaan mahdollisimman suuria ryhmiä. Tutkimuksesta voidaan päätellä, että nämä kuitenkin heikentävät opiskelijoiden oppimista ja ainakin sen mielekkyyttä. Mitä suurempia ryhmiä muodostetaan, sitä vähemmän yksittäisellä opiskelijalla on mahdollisuuksia saada henkilökohtaista ohjausta opettajalta. Lähiopetuksen määrää vähentämällä vieritetään opiskelijalle itselleen enemmän vastuuta oppimisestaan, jota ei kuitenkaan tueta riittävästi antamalla ohjausta opiskeluun ja oppimiseen.