Kuiluanalyysin hyödyntäminen palvelun laadun kehittämisessä
Siitonen, Juho; Vierimaa, Mikko (2018)
Siitonen, Juho
Vierimaa, Mikko
Oulun ammattikorkeakoulu
2018

Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412355
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kohdeyrityksenämme toimi yritys X ja tutkimus tehtiin yhdessä kyseisen yrityksen kanssa. Opinnäytetyön tavoite oli selvittää ja tutkia, kuinka yritys näkee itsensä ja miten tämä näkemys vastaa kuluttajan sekä yrityksen työntekijän näkemystä yrityksestä. Työ on tarkoitettu kohdeyrityksen johdon ja henkilöstön käyttöön, apuvälineeksi palvelun laadun kehittämiseen.
Opinnäytetyön sisältö rakentuu teoriapohjasta, joka perustuu palvelun laadun kokonaismallin sekä kuiluanalyysimallin kirjallisuudesta. Näiden teorioiden pohjalta opinnäytetyöhön luotiin kysely, jonka avulla selvitettiin yrityksen mahdollisten kuilujen koko. Kysely toteutettiin kvantitatiivisia menetelmiä noudattaen. Kyselyä tehtäessä henkilökuntaa informoitiin siitä, mihin kyselyllä pyrittiin. Vastausprosentti oli korkea.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saavuttaa tietoa, kuinka kohdeyritys pystyy kaventamaan mahdollisia toiminnallisia kuilujaan ja täten kasvattamaan palvelun laatuaan päivittäisessä toiminnassaan. Opinnäytetyön tuloksena mahdollisia kehityskohteita ja negatiivisia kuiluja huomattiin. Niihin puututtiin tuoden kehitysehdotuksia kirjallista tietoperustaa apuna käyttäen. Työ avaa mahdollisuuden jatkotutkimukseen asiakaskyselyn muodossa. Sen lisäksi tutkimus on helppo monistaa muillekin yrityksille käyttöön.
Opinnäytetyön sisältö rakentuu teoriapohjasta, joka perustuu palvelun laadun kokonaismallin sekä kuiluanalyysimallin kirjallisuudesta. Näiden teorioiden pohjalta opinnäytetyöhön luotiin kysely, jonka avulla selvitettiin yrityksen mahdollisten kuilujen koko. Kysely toteutettiin kvantitatiivisia menetelmiä noudattaen. Kyselyä tehtäessä henkilökuntaa informoitiin siitä, mihin kyselyllä pyrittiin. Vastausprosentti oli korkea.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saavuttaa tietoa, kuinka kohdeyritys pystyy kaventamaan mahdollisia toiminnallisia kuilujaan ja täten kasvattamaan palvelun laatuaan päivittäisessä toiminnassaan. Opinnäytetyön tuloksena mahdollisia kehityskohteita ja negatiivisia kuiluja huomattiin. Niihin puututtiin tuoden kehitysehdotuksia kirjallista tietoperustaa apuna käyttäen. Työ avaa mahdollisuuden jatkotutkimukseen asiakaskyselyn muodossa. Sen lisäksi tutkimus on helppo monistaa muillekin yrityksille käyttöön.