Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

The effects of fake news on consumer trust in social media marketing : A quantitative study on consumer mindset

Pesonen, Tomi (2018)

Avaa tiedosto
Pesonen_Tomi.pdf (815.1Kt)
Lataukset: 


Pesonen, Tomi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412281
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia vaikutuksia valeuutisilmiöllä on kuluttajien luottamukseen sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa markkinointia kohtaan. Valeuutisilmiötä oli tarkoitus käsitellä laajasti opinnäytetyössä kattavan teoriapohjan luomiseksi. Opinnäytetyö oli tutkimustyyppinen opinnäytetyö.

Opinnäytetyössä käytettiin määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselyn avulla. Kysely julkaistiin kyselyjen jakamiseen erikoistuneessa Facebook-ryhmässä. Päämääränä oli kerätä sata vastausta. Kun päämäärä oli saavutettu, aineisto analysoitiin.

Tutkimuksen tulokset viittasivat siihen, että kuluttajien epäluottamus sosiaalinen median palveluntarjoajia ja muita online-toimijoita kohtaan on kasvanut maltillisesti. Kuluttajien mielestä teknologiajäteillä, kuten Facebookilla, on vastuu kannettavanaan taistelussa valeuutisia vastaan. Kuluttajien mielestä on epäeettistä, että online-yritykset tekevät yhteistyötä sellaisten sivujen ja toimijoiden kanssa, jotka on liitetty valeuutisilmiöön.

Opinnäytetyön johtopäätöksissä suositeltiin, että imagotietoiset markkinoijat ja brändit kieltäytyisivät hyödyntämästä klikkiotsikoita, ja että ne eivät tekisi yhteistyötä sellaisten yritysten kanssa, joiden tiedetään laskevan liikkeelle valeuutisia. Kuluttajien on suositeltavaa tarkistaa online-uutisten todenperäisyys itse.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste