The effects of fake news on consumer trust in social media marketing : A quantitative study on consumer mindset
Pesonen, Tomi (2018)
Pesonen, Tomi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412281
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia vaikutuksia valeuutisilmiöllä on kuluttajien luottamukseen sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa markkinointia kohtaan. Valeuutisilmiötä oli tarkoitus käsitellä laajasti opinnäytetyössä kattavan teoriapohjan luomiseksi. Opinnäytetyö oli tutkimustyyppinen opinnäytetyö.
Opinnäytetyössä käytettiin määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselyn avulla. Kysely julkaistiin kyselyjen jakamiseen erikoistuneessa Facebook-ryhmässä. Päämääränä oli kerätä sata vastausta. Kun päämäärä oli saavutettu, aineisto analysoitiin.
Tutkimuksen tulokset viittasivat siihen, että kuluttajien epäluottamus sosiaalinen median palveluntarjoajia ja muita online-toimijoita kohtaan on kasvanut maltillisesti. Kuluttajien mielestä teknologiajäteillä, kuten Facebookilla, on vastuu kannettavanaan taistelussa valeuutisia vastaan. Kuluttajien mielestä on epäeettistä, että online-yritykset tekevät yhteistyötä sellaisten sivujen ja toimijoiden kanssa, jotka on liitetty valeuutisilmiöön.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä suositeltiin, että imagotietoiset markkinoijat ja brändit kieltäytyisivät hyödyntämästä klikkiotsikoita, ja että ne eivät tekisi yhteistyötä sellaisten yritysten kanssa, joiden tiedetään laskevan liikkeelle valeuutisia. Kuluttajien on suositeltavaa tarkistaa online-uutisten todenperäisyys itse.
Opinnäytetyössä käytettiin määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselyn avulla. Kysely julkaistiin kyselyjen jakamiseen erikoistuneessa Facebook-ryhmässä. Päämääränä oli kerätä sata vastausta. Kun päämäärä oli saavutettu, aineisto analysoitiin.
Tutkimuksen tulokset viittasivat siihen, että kuluttajien epäluottamus sosiaalinen median palveluntarjoajia ja muita online-toimijoita kohtaan on kasvanut maltillisesti. Kuluttajien mielestä teknologiajäteillä, kuten Facebookilla, on vastuu kannettavanaan taistelussa valeuutisia vastaan. Kuluttajien mielestä on epäeettistä, että online-yritykset tekevät yhteistyötä sellaisten sivujen ja toimijoiden kanssa, jotka on liitetty valeuutisilmiöön.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä suositeltiin, että imagotietoiset markkinoijat ja brändit kieltäytyisivät hyödyntämästä klikkiotsikoita, ja että ne eivät tekisi yhteistyötä sellaisten yritysten kanssa, joiden tiedetään laskevan liikkeelle valeuutisia. Kuluttajien on suositeltavaa tarkistaa online-uutisten todenperäisyys itse.