Palvelunhallintajärjestelmän kehittäminen
Karjala, Riina (2018)
Karjala, Riina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412282
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kohdeorganisaation palvelunhallintajärjestelmää. Kohdeorganisaatio toimii informaatioteknologian alalla ja toimittaa palveluna esimerkiksi valvonta- ja hallintapalveluita. Kohdeorganisaatiolla on palvelunhallintajärjestelmä, mikä on sertifioitu ISO/IEC 20000-1 standardin mukaisesti. Sertifioidun palvelunhallintajärjestelmän kattavuus oli rajattu koskemaan vain osaa kohdeorganisaation palveluista ja toiminnasta. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laajentaa kyseistä kattavuutta koskemaan myös puuttuvia palveluita ja koko organisaation toimintaa.
Palvelunhallintajärjestelmän kattavuuden laajennusta ei ollut aiemmin kohdeorganisaatiossa tehty, eikä tunnistettu nykytilaa tai puutteita standardin vaatimuksiin nähden ja siksi tämä kehittämistehtävä arvioitiin tarpeelliseksi. Lisäksi nähtiin tarpeelliseksi kehittää uusi pysyvä toimintamalli vuosittaisten ulkoisten sertifiointiarviointien suunnitteluun ja valmisteluun.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin toimintatutkimusta, koska kehittämistehtävän tekijä oli aktiivisesti mukana käytännön kehittämisessä ja tutkimuksessa käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä ja mittareita. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin palvelunhallintajärjestelmää standardien, arviointien ja muutoksen hallinnan näkökulmista.
Tutkimuksessa selvitettiin palvelunhallintajärjestelmän nykytila itsearvioinnin ja sisäisten auditointien keinoin. Tutkimuksen tuloksena saatiin selville nykytila sekä ennen kehittämistehtävää, että sen aikana tehtyjen parantamistoimenpiteiden jälkeen, uuden itsearviointi -työkalun avulla. Itsearvioinnin aito ja rehellinen arvioiminen oli olennaista kehittämistehtävässä. Vuosittaista sertifiointiarviointia varten tuli kehittää uusi arviointisuunnitelma -malli. Tuloksena muodostui dokumentoidut mallit sekä itsearviointiin että arviointisuunnitteluun. Tutkimuksen aikana selvitettiin myös henkilöstön mielipiteitä standardeja ja niihin liittyviä vaatimuksia kohtaan ja oliko tutkimuksella vaikutusta mielipiteisiin. Kohdeorganisaatiossa tulisi tulosten perusteella vielä parantaa systemaattisempaa perehdyttämistä standardeihin ja lisätä tietoisuutta standardeista.
Palvelunhallintajärjestelmän kattavuuden laajennusta ei ollut aiemmin kohdeorganisaatiossa tehty, eikä tunnistettu nykytilaa tai puutteita standardin vaatimuksiin nähden ja siksi tämä kehittämistehtävä arvioitiin tarpeelliseksi. Lisäksi nähtiin tarpeelliseksi kehittää uusi pysyvä toimintamalli vuosittaisten ulkoisten sertifiointiarviointien suunnitteluun ja valmisteluun.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin toimintatutkimusta, koska kehittämistehtävän tekijä oli aktiivisesti mukana käytännön kehittämisessä ja tutkimuksessa käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä ja mittareita. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin palvelunhallintajärjestelmää standardien, arviointien ja muutoksen hallinnan näkökulmista.
Tutkimuksessa selvitettiin palvelunhallintajärjestelmän nykytila itsearvioinnin ja sisäisten auditointien keinoin. Tutkimuksen tuloksena saatiin selville nykytila sekä ennen kehittämistehtävää, että sen aikana tehtyjen parantamistoimenpiteiden jälkeen, uuden itsearviointi -työkalun avulla. Itsearvioinnin aito ja rehellinen arvioiminen oli olennaista kehittämistehtävässä. Vuosittaista sertifiointiarviointia varten tuli kehittää uusi arviointisuunnitelma -malli. Tuloksena muodostui dokumentoidut mallit sekä itsearviointiin että arviointisuunnitteluun. Tutkimuksen aikana selvitettiin myös henkilöstön mielipiteitä standardeja ja niihin liittyviä vaatimuksia kohtaan ja oliko tutkimuksella vaikutusta mielipiteisiin. Kohdeorganisaatiossa tulisi tulosten perusteella vielä parantaa systemaattisempaa perehdyttämistä standardeihin ja lisätä tietoisuutta standardeista.