TAX-FREELLA KANSAINVÄLISYYTTÄ : EU:n ulkopuolelta saapuvien matkailijoiden tax-free- ostokäyttäytyminen Rovaniemellä yritysten näkökulmasta
Rajala, Emma (2018)
Rajala, Emma
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810617
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810617
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja hakea tietoa Rovaniemellä tapahtuvasta tax-free-ostokäyttäytymisestä. Opinnäytetyö toteutettiin yhdessä Visit Rovaniemen kanssa, sillä heillä havaittiin olevan vain vähän tietoa paikallisesta tax-free-ostokäyttäytymisestä. Työn tietoperustana käsiteltiin kuluttajan ostoprosessia- ja käyttäytymistä. Lisäksi työssä avataan verottomaan matkailijamyyntiin liittyviä käsitteitä. Työn keskeisimpänä tavoitteena oli hankkia tietoa paikallisilta yrittäjiltä haastattelun avulla, koskien Rovaniemellä tapahtuvaa tax-free-ostokäyttäytymistä.
Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, joka toteutettiin nimettömänä haastatteluna paikallisille yrittäjille. Strukturoituun haastatteluun osallistui 18 yritystä eri toimialoilta. Haastattelun avulla pyrittiin selvittämään, kuinka usein yritys käytti tax-free-toimintoja, mikä oli ollut kertaostoksen keskimääräinen summa, minkä maan kansalaiset käyttivät eniten tax-free- palveluja ja mitä palautusliikettä yritys käytti. Lisäksi haastattelussa pyydettiin kommentoimaan tax-free-toimintoihin liittyviä hyötyjä sekä mitä kehitettävää tax- free-toiminnoissa olisi. Haastattelun myötä saatiin vastauksia esimerkiksi eri maalaisten tax-free-ostokäyttäytymiseen sekä sähköisten tax-free-palveluiden sujuvuuteen.
Opinnäytetyön haastattelun tulokset koottiin kuvioiksi, joiden avulla pystytään tarkkailemaan tax-freen merkitystä Rovaniemen alueella. Kuvioiden avulla voidaan nähdä toimialat, joissa tax-free on käytössä, kertaostoksen summan, tax-free-palveluiden käyttäjät sekä palautusliikkeiden käyttö. Toimeksiantajalla oli tilastollisissa tiedoissa puutteita, joten opinnäytetyöllä pyrittiin täydentämään tätä aukkoa. Työn tuloksia voivat hyödyntää myös paikalliset yritykset tax-free- toiminnoissaan, sekä yritykset joilla ei ole tax-free vielä käytössä.
Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, joka toteutettiin nimettömänä haastatteluna paikallisille yrittäjille. Strukturoituun haastatteluun osallistui 18 yritystä eri toimialoilta. Haastattelun avulla pyrittiin selvittämään, kuinka usein yritys käytti tax-free-toimintoja, mikä oli ollut kertaostoksen keskimääräinen summa, minkä maan kansalaiset käyttivät eniten tax-free- palveluja ja mitä palautusliikettä yritys käytti. Lisäksi haastattelussa pyydettiin kommentoimaan tax-free-toimintoihin liittyviä hyötyjä sekä mitä kehitettävää tax- free-toiminnoissa olisi. Haastattelun myötä saatiin vastauksia esimerkiksi eri maalaisten tax-free-ostokäyttäytymiseen sekä sähköisten tax-free-palveluiden sujuvuuteen.
Opinnäytetyön haastattelun tulokset koottiin kuvioiksi, joiden avulla pystytään tarkkailemaan tax-freen merkitystä Rovaniemen alueella. Kuvioiden avulla voidaan nähdä toimialat, joissa tax-free on käytössä, kertaostoksen summan, tax-free-palveluiden käyttäjät sekä palautusliikkeiden käyttö. Toimeksiantajalla oli tilastollisissa tiedoissa puutteita, joten opinnäytetyöllä pyrittiin täydentämään tätä aukkoa. Työn tuloksia voivat hyödyntää myös paikalliset yritykset tax-free- toiminnoissaan, sekä yritykset joilla ei ole tax-free vielä käytössä.