Matti-hankkeeseen osallistuneen (NEET 15-29 -vuotiaat) elämänhallintakokemus
Zamjatina, Julia; Bruder, Hanne (2018)
Zamjatina, Julia
Bruder, Hanne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060312129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060312129
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla Matti-hankkeen NEET-nuorten kokemuksia työpajatoiminnasta ja työpajatoiminnan vaikutuksesta elämänhallintakokemukseen. Opinnäytetyön tuloksia voi hyödyntää Matti-hankkeen parissa työskentelevät asiantuntijat, Metropolia Ammattikorkeakoulun ja Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu XAMK:n opiskelijat, sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset sekä muut Matti-projektin yhteistyökumppanit.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin keväällä ja syksyllä 2017 yhteensä kuudeltatoista (n=16) työpajaan osallistuvalta nuorelta. Osallistujia haastateltiin teemahaastattelun avulla. Haastatteluissa kerättiin kokemuksellista tietoa nuorten elämään ja työpajatoimintaan liittyvistä asioista.
Aineiston analyysiä tehtiin induktiivisella sisällönanalyysillä, jonka avulla aineisto pelkistettiin ja kehitettiin aineistoa kuvaavat ylä- ja pääluokat. Tulokseksi saatiin, että NEET-nuorten kokemukset työpajatoiminnasta sisälsivät kolme pääluokkaa: elämänhallintakokemus, kokemukset motivaatiosta ja osallistujien käsitteet työpajatoiminnasta. Elämänhallintakokemus-pääluokka sisälsi yläluokat työpajan hyödyt osallistujille, tulevaisuuden suunnittelu, osallisuus, arjen jäsentyminen ja taloudellinen turva. Kokemukset motivaatiosta-pääluokka sisälsi yläluokat voimavaraistaminen työpajalla, onnistunut oppimiskokemus, autonomian kokemus ja aloitekyvyn vahvistaminen. Osallistujien käsitteet työpajasta-pääluokka sisälsi yläluokat osallistujien yleiset kokemukset työpajasta sekä kehitysehdotukset työpajatoimintaan liittyen.
NEET-nuorten kokemusten perusteella työpajan opiskeluympäristössä painottuu motivaatio ja eteenpäin suuntautuminen. Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää työpajatoiminnan sisältöä ja palveluita kehittäessä. Tulosten mukaan NEET-nuoret hyötyvät kokonaisvaltaisesta tukemisesta kaikilla elämänalueilla sekä yhtenäisestä palveluverkostosta.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin keväällä ja syksyllä 2017 yhteensä kuudeltatoista (n=16) työpajaan osallistuvalta nuorelta. Osallistujia haastateltiin teemahaastattelun avulla. Haastatteluissa kerättiin kokemuksellista tietoa nuorten elämään ja työpajatoimintaan liittyvistä asioista.
Aineiston analyysiä tehtiin induktiivisella sisällönanalyysillä, jonka avulla aineisto pelkistettiin ja kehitettiin aineistoa kuvaavat ylä- ja pääluokat. Tulokseksi saatiin, että NEET-nuorten kokemukset työpajatoiminnasta sisälsivät kolme pääluokkaa: elämänhallintakokemus, kokemukset motivaatiosta ja osallistujien käsitteet työpajatoiminnasta. Elämänhallintakokemus-pääluokka sisälsi yläluokat työpajan hyödyt osallistujille, tulevaisuuden suunnittelu, osallisuus, arjen jäsentyminen ja taloudellinen turva. Kokemukset motivaatiosta-pääluokka sisälsi yläluokat voimavaraistaminen työpajalla, onnistunut oppimiskokemus, autonomian kokemus ja aloitekyvyn vahvistaminen. Osallistujien käsitteet työpajasta-pääluokka sisälsi yläluokat osallistujien yleiset kokemukset työpajasta sekä kehitysehdotukset työpajatoimintaan liittyen.
NEET-nuorten kokemusten perusteella työpajan opiskeluympäristössä painottuu motivaatio ja eteenpäin suuntautuminen. Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää työpajatoiminnan sisältöä ja palveluita kehittäessä. Tulosten mukaan NEET-nuoret hyötyvät kokonaisvaltaisesta tukemisesta kaikilla elämänalueilla sekä yhtenäisestä palveluverkostosta.