dc.contributor.author | Kortelainen, Mari | |
dc.date.accessioned | 2018-06-07T07:26:14Z | |
dc.date.available | 2018-06-07T07:26:14Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2018060612975 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/150510 | |
dc.description.abstract | Tanssin ilmaisuvoimaa ja liikkeen laadullisuutta on käsitelty modernin tanssin syntyajoilta saakka. Taiteellisen opinnäytetyön raportissa aihetta on jäsennetty omakohtaisesti, linkittyneenä taiteelliseen ja tanssinopettajan työhön. Tekstissä on käsitelty teemaa koreografisen prosessin kautta dialogisessa suhteessa teoriaan; mitä laadullisuus tekijälleen tarkoittaa, millainen on ollut reitti tanssin laadullisuuteen ja millaisia keinoja sen toteuttamiseen löytyi.
Nykytanssisoolo Hatelikko on Mari Kortelaisen taiteellinen opinnäytetyö, joka työstettiin 3/2017 – 8/2017. Teoksen ensi-ilta ja toinen esitys olivat 8. – 9.9.2017 Outokummussa, Kaivos-festivaalilla. Kirjoittajan työskentelytapa on ollut tutkiva. Tavoitteena on ollut osallistua keskusteluun tanssin laadullisuuden puolesta henkilökohtaisella ja yleisellä tasolla.
Raportin ensimmäisessä ja toisessa osiossa on käsitelty tanssikäsitystä, sen arvopohjaa ja kirjoittajan matkaa liikkeen muodosta kohti liikkeen laadullisuutta. Kolmannessa osiossa on käsitelty sooloteoksen työstämisprosessia, kuvattu prosessin tavoitteita, raameja ja toteutusta. Prosessin kulkua on kuvattu työmenetelmien ja teoksen esityksellisten elementtien kautta. Työtapoina liikemateriaalin etsimisessä on käytetty liikkeen tutkimusta, autenttista liikettä ja hiljaisuudessa tekemistä sekä haettu tekemiseen leikin kautta tapahtuvaa asennetta. Neljännessä osiossa on pohdittu tanssin ilmaisukeinoja ja laadullisuutta suhteessa narratiiviseen ilmaisuun. Viidennessä osiossa sooloteoksen prosessia on suhteutettu tanssinopettajan työhön. Siinä on myös käsitelty tanssisarjoihin pohjautuvan tekemisen murtumista sekä liikkeelle herkistymisen ja kehollisen oppimisen kautta syntyneitä uusia työkaluja tanssija-koreografin / tanssinopettajan työhön. Jatkossa on tärkeää löytää menetelmiä syntyneiden oivallusten viemiseksi ohjaus- ja opetustyöhön. | fi |
dc.description.abstract | From the birth of modern dance, the expressiveness and qualitativeness of dance have been addressed. In this artistic thesis report this topic is discussed from a personal point of view, linked to artistic and dance teacher’s job. The topic is dealt with through a dialogical relation between choreographic process and theory; what qualitativeness means for the author, what her journey to the qualitativeness of dance has been, and what kind of ways have been found for its implementation. Contemporary dance solo "Hatelikko" is an artistic thesis which was done 3/2017 - 8/2017 by Mari Kortelainen. The premiere and second performance of the piece were 8. – 9.9.2017 during the Mine Festival in Outokumpu. The author's method has been empirical. The aim has been to participate to the discussion about the qualitativeness of dance on a personal and general level.
The first and second section deal with the perception of dance, its values and the author’s journey from the form of movement towards the qualitativeness of movement. In the third section the work process of a solo performance and the objectives, framework and implementation of the project are discussed. The process is described through the work methods and the presentational elements of the piece. The methods of finding material on movement have been studying the actual authentic movement and working in silence, while also utilizing the attitude of play. The fourth section considers the means of expressions in dance and the qualitativeness of movement in relation to narrative expression. In the fifth section the process of the solo work is contrasted to dance teacher's work. The section also discusses deviating from the norm of dance series with the use of new tools for the dancer-choreographer / dance teacher, which were born from the sensitization to movement and embodied learning. In the future it is important to find ways to connect the new insights to teaching. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Savonia-ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Soolotanssiteos Hatelikko : Kehollisen oppimisen kautta oivalluksiin | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/1756 | |
dc.description.notification | DVD Soolotanssiteos Hatelikosta on toimitettu Sibelius-Akatemian Kuopion kirjastoon. | |
dc.organization | Savonia-ammattikorkeakoulu | |
dc.contributor.organization | Savonia-ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | Kehollinen oppiminen | |
dc.subject.keyword | kehontietoisuus | |
dc.subject.keyword | laadullisuus | |
dc.subject.keyword | tanssikäsitys | |
dc.subject.keyword | tanssin opettajuus | |
dc.subject.keyword | teosprosessi | |
dc.subject.keyword | reflektio | |
dc.subject.specialization | Nykytanssi | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Esittävä taide ja musiikki|sv=Scenkonst och musik|en=Performance art and music| | |
dc.subject.discipline | Tanssinopettaja | |