Länsi-Suomen opiston paritanssilinjan opetussuunnitelma : Kehittämishankkeena uudenlaisen paritanssikoulutuksen luominen
Kontturi-Paasikko, Liisa (2018)
Kontturi-Paasikko, Liisa
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060913323
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060913323
Tiivistelmä
Työ on kehittämishanke, jonka tuloksena syntyi Länsi-Suomen opistossa syksyllä 2018 alkavalle uudelle paritanssilinjalle opetussuunnitelma. Sain tammikuussa 2018 Länsi-Suomen opiston rehtorin kanssa pidetyssä palaverissa toimeksiannon suunnitella syksyllä alkavan paritanssilinjan toimintaa ja tämän toimeksiannon myötä päädyin siihen, että hyödynnän opinnäytetyötäni kartoittamalla paritanssikenttää ja sen odotuksia paritanssilinjan opetussuunnitelman pohjaksi.
Työn yhtenä tavoitteena on tuoda lukijalle ja kehittämishankkeelle tietoa sosiaalisen paritanssin (lavatanssi) taustasta ja sen kehityksestä sekä siihen liittyvästä keskustelusta ja ilmiöistä. Tavoitteena on myös kartoittaa kansanopistoa tanssin oppimisen ympäristönä sekä eri tahojen paritanssiin liittyviä koulutuksia. Näiden elementtien lisäksi työn avulla kartoitetaan tanssinharrastajien ajatuksia
paritanssista, siihen liittyvästä koulutuksesta ja odotuksia, joita he asettavat Länsi-Suomen opistolla alkavalle koulutukselle. Opetussuunnitelma rakentuu näiden teemojen ympärille.
Tutkimusaineistona on paritanssin taustasta ja olemuksesta kirjoitettua kirjallisuutta ja digitaalisia lähteitä sekä tanssinharrastajille, opettajille ja ohjaajille tehty kyselytutkimus. Suurin haaste oli löytää materiaalia tämän hetken tilanteesta ja siitä, mitkä asiat ovat muuttuneet ajan saatossa. Kentällä toimineista koulutuksista hankin tietoa sekä haastattelujen että internetin kautta, koska niistä ei löydy kirjoitettua aineistoa. Tanssilavojen tämän hetken tilanteesta haastattelin yli 30 vuotta tanssimuusikkona elämäntyönsä tehnyttä muusikkoa, joka myös itse on aktiivinen tanssinharrastaja. Käytän tut-kimusaineistona myös omia aiempia julkaisujani, joiden kautta olen tutkinut ja kehittänyt paritanssin opettamisen metodeja.
Tämän tutkimuksen myötä käynnistyy Länsi-Suomen opiston paritanssilinjan opetussuunnitelmatyö, joka tulee pysymään elävänä ja muuntautuvana koulutuksen olemassa olon ajan.
Työn yhtenä tavoitteena on tuoda lukijalle ja kehittämishankkeelle tietoa sosiaalisen paritanssin (lavatanssi) taustasta ja sen kehityksestä sekä siihen liittyvästä keskustelusta ja ilmiöistä. Tavoitteena on myös kartoittaa kansanopistoa tanssin oppimisen ympäristönä sekä eri tahojen paritanssiin liittyviä koulutuksia. Näiden elementtien lisäksi työn avulla kartoitetaan tanssinharrastajien ajatuksia
paritanssista, siihen liittyvästä koulutuksesta ja odotuksia, joita he asettavat Länsi-Suomen opistolla alkavalle koulutukselle. Opetussuunnitelma rakentuu näiden teemojen ympärille.
Tutkimusaineistona on paritanssin taustasta ja olemuksesta kirjoitettua kirjallisuutta ja digitaalisia lähteitä sekä tanssinharrastajille, opettajille ja ohjaajille tehty kyselytutkimus. Suurin haaste oli löytää materiaalia tämän hetken tilanteesta ja siitä, mitkä asiat ovat muuttuneet ajan saatossa. Kentällä toimineista koulutuksista hankin tietoa sekä haastattelujen että internetin kautta, koska niistä ei löydy kirjoitettua aineistoa. Tanssilavojen tämän hetken tilanteesta haastattelin yli 30 vuotta tanssimuusikkona elämäntyönsä tehnyttä muusikkoa, joka myös itse on aktiivinen tanssinharrastaja. Käytän tut-kimusaineistona myös omia aiempia julkaisujani, joiden kautta olen tutkinut ja kehittänyt paritanssin opettamisen metodeja.
Tämän tutkimuksen myötä käynnistyy Länsi-Suomen opiston paritanssilinjan opetussuunnitelmatyö, joka tulee pysymään elävänä ja muuntautuvana koulutuksen olemassa olon ajan.