Toimitusketjun optimointi
Hamza, Alan (2018)
Hamza, Alan
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813190
Tiivistelmä
Insinöörityössä etsittiin kustannustehokkaampaa toimintatapaa toimitusketjuun päähankkijan ja alihankkijan yhteisellä kehitysprojektilla. Tutkimustyöhön sisällytettiin alihankkijan tuotantoprosessi, logistiikkatoiminta sekä päähankkijan kokoonpanoprosessi. Alihankkijan valmistavat tuotteet päähankkijalle olivat ohutlevytuotteita. Konkreettisia kehityskohteita tunnistettiin niin, että ne ovat käytäntöön sovellettavissa. Näitä olivat toimitustarkkuuden parantaminen, logistiikkakustannuksien karsiminen sekä tuotelaadun parantaminen.
Työssä perehdyttiin nykytilan toimintaan, jonka perusteella analysoitiin tarvittavat kehitystoimenpiteet. Alkukartoituksen perusteella havaittiin toiminnassa olevan paljon vaihtelua sekä hukkakustannuksia, joita lähdettiin eliminoimaan. Systemaattisen Lean Six Sigma -menetelmän avulla saatiin toimitusprosessiketju sujuvammaksi.
Työ tehtiin ABB Oy:n Helsingin tahtikoneyksikön sähkömoottoreiden loppukokoonpanon osastolle.
Insinöörityön tuloksena syntyi kustannustehokkaampi tapa toimia, jonka avulla suomalainen kilpailukyky on tältä osin globaalin kilpailun kanssa tasavertaisempi. Toimitusketjun kehittämisen mallia tuleekin jatkossa viedä muillekin osa-alueilla päähankkijan ja alihankkijoiden välillä.
Työssä perehdyttiin nykytilan toimintaan, jonka perusteella analysoitiin tarvittavat kehitystoimenpiteet. Alkukartoituksen perusteella havaittiin toiminnassa olevan paljon vaihtelua sekä hukkakustannuksia, joita lähdettiin eliminoimaan. Systemaattisen Lean Six Sigma -menetelmän avulla saatiin toimitusprosessiketju sujuvammaksi.
Työ tehtiin ABB Oy:n Helsingin tahtikoneyksikön sähkömoottoreiden loppukokoonpanon osastolle.
Insinöörityön tuloksena syntyi kustannustehokkaampi tapa toimia, jonka avulla suomalainen kilpailukyky on tältä osin globaalin kilpailun kanssa tasavertaisempi. Toimitusketjun kehittämisen mallia tuleekin jatkossa viedä muillekin osa-alueilla päähankkijan ja alihankkijoiden välillä.