Digitaalisen markkinoinnin kehittäminen : Toiminimi Koulutettu hieroja Milja Minkkinen
Rättyä, Samuli (2018)
Rättyä, Samuli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813276
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön pääideana oli luoda toiminimelle Koulutettu hieroja Milja Minkkinen Facebook-yrityssivut. Yrityssivun tarkoituksena oli lisätä toiminimen näkyvyyttä, lisätä vuorovaikutteisuutta asiakaspinnassa sekä toimia uutena markkinointikanavana. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös valistaa toimeksiantajaa digitaalisesta markkinoinnista ja sen keinoista, minkä avulla toimeksiantaja voi toteuttaa tulevaa markkinointiaan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisälsi digitaalisen markkinoinnin, sisältömarkkinoinnin, sosiaalisen median sekä Facebook-mainonnan teorian. Teoria aiheiden valinta perustui kirjoittajan näkemykseen siitä, mitkä teoriat palvelevat toimeksiantajan etua parhaiten. Tietoa teoreettista viitekehystä varten haettiin ammattikirjallisuudesta, internet lähteistä, artikkeleista, blogiteksteistä ja erinäisistä tilastoista.
Digitaalisen markkinoinnin etuja ovat ennen kaikkea sen tavoittavuus, kohdistettavuus, mitattavuus ja nopeus. Digitaalisessa- ja sosiaalisen median markkinoinnissa vuorovaikutteisuus ja keskustelu asiakkaan kanssa korostuvat todella vahvasti. Vuorovaikutteisessa ympäristössä kaksisuuntainen viestintätyyli on ratkaisu asiakkaan sitouttamiseen ja syvemmän asiakassuhteen luomiseen. Kohdeyleisön tarkalla tuntemisella yritys pystyy tuottamaan sellaista sisältöä, joka kohdeyleisöä kiinnostaa ja palvelee parhaiten. Laadukas ja lisäarvoa antava sisältö on tehokas keino asiakkaan sitouttamisessa, minkä perustana on tarkoin tehty strateginen suunnitelma.
Johtopäätöksissä todettiin, että tavoitteellinen ja suunnitelmallinen markkinointi on avain onnistumiseen. Toimeksiantajan tiedostaessa nämä seikat yhdistettynä tarkkaan kohderyhmän tuntemiseen ja laadukkaaseen säännölliseen sisällöntuotantoon, on tällä hyvät mahdollisuudet menestyä markkinoinnissaan. Markkinointitoimenpiteitä tulee kuitenkin jatkuvasti mitata ja analysoida, jotta toiminnan kehittäminen on mahdollista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisälsi digitaalisen markkinoinnin, sisältömarkkinoinnin, sosiaalisen median sekä Facebook-mainonnan teorian. Teoria aiheiden valinta perustui kirjoittajan näkemykseen siitä, mitkä teoriat palvelevat toimeksiantajan etua parhaiten. Tietoa teoreettista viitekehystä varten haettiin ammattikirjallisuudesta, internet lähteistä, artikkeleista, blogiteksteistä ja erinäisistä tilastoista.
Digitaalisen markkinoinnin etuja ovat ennen kaikkea sen tavoittavuus, kohdistettavuus, mitattavuus ja nopeus. Digitaalisessa- ja sosiaalisen median markkinoinnissa vuorovaikutteisuus ja keskustelu asiakkaan kanssa korostuvat todella vahvasti. Vuorovaikutteisessa ympäristössä kaksisuuntainen viestintätyyli on ratkaisu asiakkaan sitouttamiseen ja syvemmän asiakassuhteen luomiseen. Kohdeyleisön tarkalla tuntemisella yritys pystyy tuottamaan sellaista sisältöä, joka kohdeyleisöä kiinnostaa ja palvelee parhaiten. Laadukas ja lisäarvoa antava sisältö on tehokas keino asiakkaan sitouttamisessa, minkä perustana on tarkoin tehty strateginen suunnitelma.
Johtopäätöksissä todettiin, että tavoitteellinen ja suunnitelmallinen markkinointi on avain onnistumiseen. Toimeksiantajan tiedostaessa nämä seikat yhdistettynä tarkkaan kohderyhmän tuntemiseen ja laadukkaaseen säännölliseen sisällöntuotantoon, on tällä hyvät mahdollisuudet menestyä markkinoinnissaan. Markkinointitoimenpiteitä tulee kuitenkin jatkuvasti mitata ja analysoida, jotta toiminnan kehittäminen on mahdollista.