Sosiaalisen median toimintasuunnitelma lumilautaseuralle : Rukan Lumilautailijat Ry
Savolainen, Tuomo; Tiilikainen, Saku (2018)
Savolainen, Tuomo
Tiilikainen, Saku
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813273
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantaja oli Rukan Lumilautailijat Ry. Työmme tavoitteena oli kasvattaa Rukan Lumilautailijoiden jäsenmäärää, lisätä seuran näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa sekä tuoda toimintaa näkyviin seuran sidosryhmille. Työmme tarkoituksena oli luoda seuralle toimintasuunnitelma sosiaaliseen mediaan ja pilotoida tätä toimintasuunnitelmaa. Toimintasuunnitelma voi toimia mallina muille Suomen lumilautaseuroille.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään Rukan Lumilautailijoiden ja lumilautailun historiaa ja nykyaikaa, lumilautailun seuratoimintaa sen ympärillä ja markkinointiviestintää digitaalisesta näkökulmasta, jossa pääpaino on sosiaalisessa mediassa. Teoreettinen viitekehys koostettiin suomalaista ja kansainvälistä kirjallisuutta ja väitöskirjoja hyödyntäen.
Työn toiminnallinen pilotointijakso alkoi lokakuussa 2017 ja se jatkui huhtikuuhun 2018. Pilotointijakson aikana tuotimme seuran sosiaalisen median kanaviin materiaalia luomamme toimintasuunnitelman mukaisesti. Jakson ajalta teimme seurantaa sosiaalisen median näkyvyyden suhteen, jotta pystyimme analysoimaan pilotointijakson aikana tapahtunutta kehitystä.
Pilotointijakson päätteeksi analysoimme seurannan avulla kerättyä tilastointia. Tämän analysoinnin pohjalta Rukan Lumilautailijat voi seuraavaan toimintasykliin tehdä muutoksia markkinointiviestinnän toimintaansa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään Rukan Lumilautailijoiden ja lumilautailun historiaa ja nykyaikaa, lumilautailun seuratoimintaa sen ympärillä ja markkinointiviestintää digitaalisesta näkökulmasta, jossa pääpaino on sosiaalisessa mediassa. Teoreettinen viitekehys koostettiin suomalaista ja kansainvälistä kirjallisuutta ja väitöskirjoja hyödyntäen.
Työn toiminnallinen pilotointijakso alkoi lokakuussa 2017 ja se jatkui huhtikuuhun 2018. Pilotointijakson aikana tuotimme seuran sosiaalisen median kanaviin materiaalia luomamme toimintasuunnitelman mukaisesti. Jakson ajalta teimme seurantaa sosiaalisen median näkyvyyden suhteen, jotta pystyimme analysoimaan pilotointijakson aikana tapahtunutta kehitystä.
Pilotointijakson päätteeksi analysoimme seurannan avulla kerättyä tilastointia. Tämän analysoinnin pohjalta Rukan Lumilautailijat voi seuraavaan toimintasykliin tehdä muutoksia markkinointiviestinnän toimintaansa.