Asiakastarpeen muuntaminen palveluksi läpi yrityksen arvoketjun - hyvän toimituksen varmistaminen asiakkaalle
Auno, Kirsi (2018)
Auno, Kirsi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061213554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061213554
Tiivistelmä
Palveluiden ja palvelualan merkitys yhteiskunnassamme kasvaa koko ajan. Erilaisten digitaalisten palveluiden osuus kasvaa merkittävästi toimialasta riippumatta. Palveluja tuottavien yritysten palvelutarjonta muuttuu ja palveluiden suunnittelu on yhä haasteellisempaa. Ratkaisuna näihin haasteisiin nähdään palveluinnovaatio toiminta, palvelumuotoilu ja asiakaskeskeinen palveluiden suunnittelu.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, miten tuotetaan asiakaslähtöisiä ratkaisuja palvelumuotoilua hyödyntäen ja yrityksen koko arvoketju huomioiden kohdeyritys Istekki Oy:ssä. Palvelumuotoilun kehittäminen on erittäin ajankohtainen asia myös kohdeyrityksessä, joka tuottaa asiakkailleen informaatio- sekä terveyden ja hyvinvoinnin teknologian palveluja terveydenhuollon ja kuntien toimintaan. Toiminnan muutokset asiakkaiden toimintaympäristössä ja palveluiden digitalisoituminen tuovat lisää haasteita palveluiden muotoiluun, markkinointiin ja tuottamiseen.
Työn teoriaosuudessa on tehty palveluihin, palvelumuotoiluprosessiin ja arvoketjuajatteluun kohdistuva kirjallisuuskatsaus, jonka tavoitteena on saada yleiskäsitys palvelumuotoilusta ja arvon tuottamisesta asiakkaalle ja siitä, miten muotoiluprosessi tulisi ottaa huomioon yrityksen arvoketjussa.
Työn toisena vaiheena on case tutkimus, jossa asiakkuustutkimuksen ja yhtiön sisäisen haastattelututkimuksen tulosten avulla selvitetään palveluiden tuottamisen nykytilaa, verrataan tutkimusten tuloksia toisiinsa sekä selvitetään kehityskohteita, joilla mahdolliset haasteet saataisiin poistettua.
Opinnäytetyön lopputuloksissa pohditaan miten yhtiön sisäisiä prosesseja pitäisi parantaa niin, että palveluiden suunnittelussa voitaisiin asiakkaiden tarpeet ottaa paremmin huomioon ja yrityksen osaamistarpeita voitaisiin ennakoida yrityksen koko arvoketjussa paremmin.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, miten tuotetaan asiakaslähtöisiä ratkaisuja palvelumuotoilua hyödyntäen ja yrityksen koko arvoketju huomioiden kohdeyritys Istekki Oy:ssä. Palvelumuotoilun kehittäminen on erittäin ajankohtainen asia myös kohdeyrityksessä, joka tuottaa asiakkailleen informaatio- sekä terveyden ja hyvinvoinnin teknologian palveluja terveydenhuollon ja kuntien toimintaan. Toiminnan muutokset asiakkaiden toimintaympäristössä ja palveluiden digitalisoituminen tuovat lisää haasteita palveluiden muotoiluun, markkinointiin ja tuottamiseen.
Työn teoriaosuudessa on tehty palveluihin, palvelumuotoiluprosessiin ja arvoketjuajatteluun kohdistuva kirjallisuuskatsaus, jonka tavoitteena on saada yleiskäsitys palvelumuotoilusta ja arvon tuottamisesta asiakkaalle ja siitä, miten muotoiluprosessi tulisi ottaa huomioon yrityksen arvoketjussa.
Työn toisena vaiheena on case tutkimus, jossa asiakkuustutkimuksen ja yhtiön sisäisen haastattelututkimuksen tulosten avulla selvitetään palveluiden tuottamisen nykytilaa, verrataan tutkimusten tuloksia toisiinsa sekä selvitetään kehityskohteita, joilla mahdolliset haasteet saataisiin poistettua.
Opinnäytetyön lopputuloksissa pohditaan miten yhtiön sisäisiä prosesseja pitäisi parantaa niin, että palveluiden suunnittelussa voitaisiin asiakkaiden tarpeet ottaa paremmin huomioon ja yrityksen osaamistarpeita voitaisiin ennakoida yrityksen koko arvoketjussa paremmin.