Lasten ja nuorten itsetunto ja positiivinen mielenterveys : Katsaus kirjallisuuteen
Ojala, Ilona; Naumanen, Meeri; Koskinen, Veera (2018)
Ojala, Ilona
Naumanen, Meeri
Koskinen, Veera
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713112
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin osaksi Positiivisen mielenterveyden edistäminen lapsiperheissä -hanketta, jonka tarkoitus oli edistää lasten ja lapsiperheiden hyvinvointia sekä lasten osallisuutta dialogisesti.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla, millainen rooli itsetunnolla on positiivisen mielenterveyden edistämisessä. Tavoitteena oli kehittää lasten ja nuorten positiivisen mielenterveyden edistämisen keinoja ja koota tietoa lapsen ja nuoren psyykkisestä kehityksestä, lapsen ja nuoren itsetunnosta sekä sen vahvistamisesta. Opinnäytetyön tutkimuskysymys oli: Millainen rooli itsetunnolla on 5-18 -vuotiaiden lasten ja nuorten positiivisen mielenterveyden edistämisessä?
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa sovellettiin systemaattista aineistonkeruumenetelmää. Tiedonhaussa valittiin 18 tutkimusartikkelia, jotka analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Sisällönanalyysin tuloksena syntyi neljä pääluokkaa, jotka olivat lapsen ja nuoren saama tuki, elämässä menestyminen, kokonaisvaltainen hyvinvointi sekä oman itsensä löytäminen.
Vuorovaikutuksella oli merkityksellinen rooli lasten ja nuorten itsetunnon edistämiselle ja hyvä itsetunto nähtiin ihmissuhteita rikastuttavana tekijänä. Hyvä suhde lapsen ja nuoren sekä hänen perheensä välillä oli tärkeä. Lasten ja nuorten kokema hyväksyntä paransi itsetuntoa. Myönteiset kokemukset sekä tyytyväisyys elämään olivat itsetunnon tukemiselle olennaisia tekijöitä. Terveelliset elämäntavat tukivat lasten ja nuorten itsetuntoa. Lapsen ja nuoren luottamus omiin vahvuuksiin ja onnistumisiin tuki oman itsen löytämistä. Itsetunto oli mainittu myös yhtenä mielenterveyshäiriöiltä suojaavana tekijänä.
Opinnäytetyöstä saatua tietoa voivat hyödyntää terveydenhuollon ammattilaiset ja kaikki lasten ja nuorten kanssa työskentelevät. Jatkossa voisi tutkia pienten lasten omia ajatuksia ja kokemuksia itsetunnosta ja positiivisesta mielenterveydestä, koska niihin keskittyviä tutkimuksia on vain vähän. Myöskään Suomessa ei ole juuri tehty tutkimusta lasten ja nuorten positiivisen mielenterveyden edistämisestä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla, millainen rooli itsetunnolla on positiivisen mielenterveyden edistämisessä. Tavoitteena oli kehittää lasten ja nuorten positiivisen mielenterveyden edistämisen keinoja ja koota tietoa lapsen ja nuoren psyykkisestä kehityksestä, lapsen ja nuoren itsetunnosta sekä sen vahvistamisesta. Opinnäytetyön tutkimuskysymys oli: Millainen rooli itsetunnolla on 5-18 -vuotiaiden lasten ja nuorten positiivisen mielenterveyden edistämisessä?
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa sovellettiin systemaattista aineistonkeruumenetelmää. Tiedonhaussa valittiin 18 tutkimusartikkelia, jotka analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Sisällönanalyysin tuloksena syntyi neljä pääluokkaa, jotka olivat lapsen ja nuoren saama tuki, elämässä menestyminen, kokonaisvaltainen hyvinvointi sekä oman itsensä löytäminen.
Vuorovaikutuksella oli merkityksellinen rooli lasten ja nuorten itsetunnon edistämiselle ja hyvä itsetunto nähtiin ihmissuhteita rikastuttavana tekijänä. Hyvä suhde lapsen ja nuoren sekä hänen perheensä välillä oli tärkeä. Lasten ja nuorten kokema hyväksyntä paransi itsetuntoa. Myönteiset kokemukset sekä tyytyväisyys elämään olivat itsetunnon tukemiselle olennaisia tekijöitä. Terveelliset elämäntavat tukivat lasten ja nuorten itsetuntoa. Lapsen ja nuoren luottamus omiin vahvuuksiin ja onnistumisiin tuki oman itsen löytämistä. Itsetunto oli mainittu myös yhtenä mielenterveyshäiriöiltä suojaavana tekijänä.
Opinnäytetyöstä saatua tietoa voivat hyödyntää terveydenhuollon ammattilaiset ja kaikki lasten ja nuorten kanssa työskentelevät. Jatkossa voisi tutkia pienten lasten omia ajatuksia ja kokemuksia itsetunnosta ja positiivisesta mielenterveydestä, koska niihin keskittyviä tutkimuksia on vain vähän. Myöskään Suomessa ei ole juuri tehty tutkimusta lasten ja nuorten positiivisen mielenterveyden edistämisestä.