Pieni suuri teko : Tarinan vaikutus mielikuvaan yhteiskuntavastuullisuudesta
Otsala, Elina (2018)
Otsala, Elina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061313809
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061313809
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on analysoida, onnistuvatko lyhytdokumenttivideot kertomaan katsojalle vähittäistavarakauppiaan yhteiskuntavastuullisuudesta ja lisäämään koko brändin tunnettuutta vastuullisena toimijana. Opinnäytetyö analysoi kahden lyhytdokumentin tarinaa, kuvakerrontaa sekä niiden vaikutusta katsojaan.
Lähdeaineistona on käytetty yritysten brändinrakennusta ja mielikuvamarkkinointia käsittelevää kirjallisuutta, audiovisuaalisen kerronnan periaatteita sekä sosiaalisessa mediassa käytyjä keskusteluja. Työtä varten on haastateltu teemahaastatteluilla videot tilanneen vähittäistavarakauppaketjun viestinnästä vastaavia henkilöitä, sekä videot tuottaneen yrityksen tuottaja-käsikirjoittajaa. Videoita on analysoitu peilaamalla omaa mielikuvaa ja sen muutosta haastatteluissa ilmitulleisiin asioihin.
Opinnäytetyössä käy ilmi, että tarinat saavat aikaan niille asetettuja tavoitteita, eli tunteita ja keskustelua. Koska videot on julkaistu sosiaalisessa mediassa, on suurin osa niistä käytävistä keskusteluistakin löydettävissä omalla aihetunnisteellaan. Työssä käy myös ilmi, että vaikka videoille asetetut tavoitteet ovatkin samanlaiset, ei yksittäisen videon toteutus voi koskaan olla täysin etukäteen suunniteltua. Itse tarina rakentuu lopulliseen muotoon kuvaus- ja editointivaiheessa sekä katsojan mielessä.
Lähdeaineistona on käytetty yritysten brändinrakennusta ja mielikuvamarkkinointia käsittelevää kirjallisuutta, audiovisuaalisen kerronnan periaatteita sekä sosiaalisessa mediassa käytyjä keskusteluja. Työtä varten on haastateltu teemahaastatteluilla videot tilanneen vähittäistavarakauppaketjun viestinnästä vastaavia henkilöitä, sekä videot tuottaneen yrityksen tuottaja-käsikirjoittajaa. Videoita on analysoitu peilaamalla omaa mielikuvaa ja sen muutosta haastatteluissa ilmitulleisiin asioihin.
Opinnäytetyössä käy ilmi, että tarinat saavat aikaan niille asetettuja tavoitteita, eli tunteita ja keskustelua. Koska videot on julkaistu sosiaalisessa mediassa, on suurin osa niistä käytävistä keskusteluistakin löydettävissä omalla aihetunnisteellaan. Työssä käy myös ilmi, että vaikka videoille asetetut tavoitteet ovatkin samanlaiset, ei yksittäisen videon toteutus voi koskaan olla täysin etukäteen suunniteltua. Itse tarina rakentuu lopulliseen muotoon kuvaus- ja editointivaiheessa sekä katsojan mielessä.