Näytä suppeat kuvailutiedot

Ajoneuvon hinnoittelu sekä lunastus- prosessin eteneminen vakuutusyhtiössä

Veilo, Lauri (2018)

dc.contributor.authorVeilo, Lauri
dc.date.accessioned2018-06-14T11:45:27Z
dc.date.available2018-06-14T11:45:27Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2018061413845
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/151386
dc.description.abstractTämä opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä OP Vakuutus Oy:n kanssa. Työssä kuvataan lunastuskuntoisten ajoneuvojen hinnoittelua sekä lunastusprosessin kulkua vakuutusyhtiössä. Tämän lisäksi selvitetään OP Vakuutuksen tämänhetkisen lunastusprosessin heikkouksia ja vahvuuksia. Tunnistamalla lunastusprosessin heikkoudet, voidaan siihen tehdä muutoksia ja tehostaa sitä entisestään. Näin prosessista voidaan saada mahdollisimman sujuva, mistä hyötyvät niin asiakkaat kuin vakuutusyhtiö. Lunastusprosessia tutkittiin autovahinkotarkastajien näkökulmasta teettämällä kyselytutkimus OP Vakuutuksen vahinkotarkastajille. Tämän kyselyn avulla rakennettiin suositeltu toimintamalli ajoneuvon hinnoitteluun sekä lunastusprosessin läpikäyntiin asiakkaan kanssa. Kyselyn avulla etsittiin myös tämänhetkisestä prosessista heikkouksia ja vahvuuksia sekä kerättiin tarkastustoimintaa nopeuttavia toimintatapoja. Tämän työn tuloksena syntyi kuvaus lunastuskuntoisten ajoneuvojen hinnoittelusta sekä siitä, kuinka lunastusprosessi käydään läpi asiakkaan kanssa. Työn perusteella lunastusprosessista löytyy parannettavaa niin OP Vakuutuksen omasta kuin korjaamoiden toiminnasta lunastustilanteissa. Suositellun toimintamallin avulla voidaan nykyisestä prosessista saada entistä toimivampi.fi
dc.description.abstractThis thesis was carried out in collaboration with OP Insurance Ltd. The thesis describes how the pricing and redemption process of vehicles beyond repair is executed in an insurance company. In addition, the assets and weaknesses of the actual redemption process currently used by OP Insurance are discussed. By recognizing the weaknesses of the redemption process, adjustments can be made to further enhance the process. As a result, after the process, can be made as smooth as possible, both the customer and the insurance company will benefit. The redemption process was examined from the point of view of motor vehicle inspectors by carrying out a questionnaire survey with a target group consisting of OP Insurance motor vehicle inspectors. Based on this survey, recommended guidelines were established for pricing of the vehicles and for guiding the customer smoothly through the redemption process. In addition, weaknesses and strengths of the current process were detected and ways to speed up the process were gathered. As a result of this thesis a description was made concerning the pricing of vehicles beyond repair and guiding the customer through the redemption process. According to the results, there is room for improvement on behalf of OP Insurance as well as the repair shops involved in the redemption processes. By following the recommended guidelines, the actual process can be made even more efficient.en
dc.language.isofin
dc.publisherMetropolia Ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleAjoneuvon hinnoittelu sekä lunastus- prosessin eteneminen vakuutusyhtiössäfi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/115181
dc.organizationMetropolia Ammattikorkeakoulu
dc.contributor.organizationMetropolia Ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordkäypä arvo
dc.subject.keywordvakuutus
dc.subject.keywordlunastusprosessi
dc.subject.degreeprogramfi=Ajoneuvo- ja kuljetustekniikka|sv=Fordons- och transportteknik|en=Vehicle and Transportation Engineering|
dc.subject.disciplineAjoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot