Verkkokaupan lanseerausmarkkinointi : Case: True North Oy
Suomalainen, Mikko (2018)
Suomalainen, Mikko
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061413870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061413870
Tiivistelmä
Toimeksiantaja on True North Oy, joka tarjoaa talvisin koiravaljakkosafaripalveluita keskieurooppalaisille asiakkailleen. True North Oy laajensi toimintaansa avaamalla marraskuussa 2017 Muo-nioon kivijalkakaupan, jossa myydään valjakkourheiluvälineitä sekä pääsääntöisesti lemmikkieläintarvikkeita koirille. Ajatus verkkokaupan perustamisesta lähti siitä, että yritys halusi laajentaa asiakaskuntaansa niin Suomeen, kuin Pohjois-Ruotsiin sekä Pohjois-Norjaan.
Opinnäytetyön aihe on True North Oy:n verkkokaupan lanseeraussuunnitelma. Verkkokauppaa ei ole vielä julkaistu, joten lanseeraussuunnitelma tunnettuuden sekä asiakaskunnan kasvattamiseksi koettiin tarpeelliseksi. Opinnäytetyön tavoitteena on laatia valmis, suoraan käyttöönotettava lanseeraussuunnitelma verkkokaupalle, ja se hyvin toteutettuna vahvistaa verkkokaupan toimintaa tulevaisuudessa.
Työssä on käytetty teoreettisena viitekehyksenä markkinoinnin sekä lanseerauksen teorioita niin alan kirjallisuudesta kuin digitaalisista lähteistä. Markkinoinnin osiossa käydään läpi markkinointia käsitteenä, erilaisia markkinointikanavia, lehtimainontaa sekä internetmainontaa painottuen sosiaalisen median sisällöntuoton kautta tapahtuvaan mainontaan. Lanseerauksen teoriaa on käyty läpi purkaen lanseerausprosessi vaiheisiin ja selventämällä, mitä mikäkin osa pitää sisällään. Opinnäytetyön toiminnallinen osio on laadittu viitaten teoreettisessa viitekehyksessä käytyihin asioihin ja kokonaisuuksiin.
Opinnäytetyön tuloksena on laadittu True North Oy:n verkkokaupalle puolivuotinen lanseeraussuunnitelma, jonka avulla yritys pystyy kehittämään toimintaansa sekä työstämään verkkokaupasta tulevaisuudessa tuottoisan.
Opinnäytetyön aihe on True North Oy:n verkkokaupan lanseeraussuunnitelma. Verkkokauppaa ei ole vielä julkaistu, joten lanseeraussuunnitelma tunnettuuden sekä asiakaskunnan kasvattamiseksi koettiin tarpeelliseksi. Opinnäytetyön tavoitteena on laatia valmis, suoraan käyttöönotettava lanseeraussuunnitelma verkkokaupalle, ja se hyvin toteutettuna vahvistaa verkkokaupan toimintaa tulevaisuudessa.
Työssä on käytetty teoreettisena viitekehyksenä markkinoinnin sekä lanseerauksen teorioita niin alan kirjallisuudesta kuin digitaalisista lähteistä. Markkinoinnin osiossa käydään läpi markkinointia käsitteenä, erilaisia markkinointikanavia, lehtimainontaa sekä internetmainontaa painottuen sosiaalisen median sisällöntuoton kautta tapahtuvaan mainontaan. Lanseerauksen teoriaa on käyty läpi purkaen lanseerausprosessi vaiheisiin ja selventämällä, mitä mikäkin osa pitää sisällään. Opinnäytetyön toiminnallinen osio on laadittu viitaten teoreettisessa viitekehyksessä käytyihin asioihin ja kokonaisuuksiin.
Opinnäytetyön tuloksena on laadittu True North Oy:n verkkokaupalle puolivuotinen lanseeraussuunnitelma, jonka avulla yritys pystyy kehittämään toimintaansa sekä työstämään verkkokaupasta tulevaisuudessa tuottoisan.