Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Dieselajoneuvojen päästöt ja niiden puhdistusmenetelmät

Tanskanen, Miikka (2018)

Avaa tiedosto
Miikka Tanskanen.pdf (1.043Mt)
Lataukset: 


Tanskanen, Miikka
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061413900
Tiivistelmä
Työssä tutkittiin dieselajoneuvojen päästöjä ja niiden puhdistusmenetelmiä. Työhön kuului myös aiheen lainsäädäntö, jonka alueeksi rajattiin EU:n alue. Työn tavoitteena oli tehdä helppokäyttöi-nen kokonaisuus, josta selviää, mitä dieselpäästöjen hallintaan kuuluu sekä mitä vaatimuksia lainsäädäntö asettaa. Työn avulla pystyy helpommin ymmärtämään, miten ja miksi päästöjä kont-rolloidaan. Työn tilaajana toimii Oulun ammattikorkeakoulu.

Työhön kerättiin eri lähteistä tietoa päästöjen puhdistusmenetelmistä sekä sitä ohjaavasta lain-säädännöstä. Työssä selvitettiin, minkälaisia päästöjä dieselmoottorista syntyy ja miten niitä vähentävä teknologia toimii. Diesel ajoneuvosta syntyy normaalien ilmakehässä olevien kaasujen lisäksi typen oksideja, häkää, rikkidioksidia ja partikkeli päästöjä. Työssä käydään läpi vaaditta-vat komponentit sekä käsitellään kokonaisuutta. Työssä käsiteltävät komponentit ovat kataly-saattori, NOx-katalysaattorit sekä DPF-suodatin. Lisäksi työssä selviää, minkälainen lainsäädän-tö ohjaa ajoneuvojen kehitystä ja miten se on kehittynyt historian aikana. Lain säädäntö on tiu-kentunut ja tiukkenee edelleen edellä mainittujen päästöjen osalta.

Työn lopputuloksena syntyi yleispätevä kokonaisuus dieselhenkilöajoneuvojen päästöistä ja nii-den haittavaikutuksista. Tuloksena syntyi myös tietoa siitä, miten puhdistuskomponentit toimivat. Komponentit puhdistavat päästöjä reagoimalla kemiallisesti komponentissa käytettävän materiaa-lin kanssa tai komponenttiin suihkutetun lisäaineen avulla. Komponentti voi myös sulkea päästöjä sisälleen. EU vaatii yhä pienempiä päästöjä typen oksidien, partikkeleiden ja hiilivetyjen osalta. Työssä perehdyttiin myös dieselautojen tulevaisuuteen ja tultiin siihen tulokseen, että dieselhen-kilöajoneuvot vähenevät, mutta eivät häviä, jos autonvalmistajat kykenevät kustannustehokkaasti vastaamaan tiukentuviin päästövaatimuksiin. Työtä voi hyödyntää pohjana, kun perehtyy diesel-moottorin päästöihin. Työn avulla voi perehtyä, mitä dieselajoneuvo käytännössä tarkoittaa ympä-ristölle. Työn seuraava askel olisi perehtyä puhdistusmenetelmien ohjausjärjestelmiin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste