Terveyden edistämisestä opittua : terveydenhoitaja- ja sairaanhoitajaopiskelijoiden näkemyksiä
Fäldén, Sanni; Kanervo, Tuuli; Leppänen, Iines (2018)
Fäldén, Sanni
Kanervo, Tuuli
Leppänen, Iines
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061213583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061213583
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää Metropolian valmistuvien terveydenhoitaja- ja sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia terveyden edistämisen oppimisesta sekä heidän näkemyksiään terveyden edistämisen tulevaisuuden osaamistarpeista. Tutkimuskysymyksemme olivat: ’’Mitä sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijat kokevat oppineensa terveyden edistämisestä’’, sekä ’’Mitä terveyden edistämiseen liittyviä asioita opiskelijat kokevat tulevaisuudessa tarvittavan?’’ Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla. Järjestimme sekä terveydenhoitaja- että sairaanhoitajaopiskelijoille erilliset haastattelutilaisuudet, joissa käsittelimme terveyden edistämistä tutkimuskysymyksiemme kautta. Haastatteluiden jälkeen aineisto analysoitiin induktiivisen sisällön analyysin avulla.
Opinnäytetyö tehtiin Tallinnan Yliopisto Haapsalu Collegen ja Metropolia Ammattikorkeakoulun HPP ’’Health Promotion Program’’ hankkeelle, jossa tutkitaan terveyden edistämisen ennakoituja tulevaisuuden osaamistarpeita ja kehitetään terveyden edistämisen ammatillista osaamista.
Tutkimustuloksista ilmeni, että terveydenhoitajaopiskelijat vastasivat tutkimuskysymyksiin sairaanhoitajaopiskelijoita laaja-alaisemmin ja korostivat vastauksissaan promootion ja primaariprevention tärkeyttä terveyden edistämisessä. Sairaanhoitajaopiskelijat lähestyivät enemmän sairauksien ja tertiääriprevention kautta, ja mainitsivat yksittäisenä prevention muotona rokottamisen. Terveydenhoitajaopiskelijat kokivat oppineensa terveyden edistämisestä moninaista terveydenhoitajan työssä tarvittavaa tietotaitoa sekä promootiota ja primaaripreventiota. Tulevaisuuden osaamistarpeiksi he nostivat terveyden edistämisen näkökulmasta yksilötasoisen promootion. Sairaanhoitajaopiskelijat taas kokivat oppineensa terveyden edistämisestä yksilöllisestä sairauslähtöisemmästä näkökulmasta (tertiääripreventio ja rokotusosaaminen). Tulevaisuuden osaamistarpeiksi he nostivat yksilön kokonaisvaltaisen huomioinnin ja ammattitaitoisuuden. Tutkimustulokset osoittivat, että terveydenhoitajaopiskelijat painottivat vastauksissaan enemmän ennaltaehkäisyä ja yksilön voimavaraistumista. Tulevaisuudessa olisi tärkeää kehittää erityisesti sairaanhoitajien koulutusta, jotta terveyden edistämisen ammatillinen osaaminen vastaisi paremmin tulevaisuuden osaamistarpeisiin.
Opinnäytetyö tehtiin Tallinnan Yliopisto Haapsalu Collegen ja Metropolia Ammattikorkeakoulun HPP ’’Health Promotion Program’’ hankkeelle, jossa tutkitaan terveyden edistämisen ennakoituja tulevaisuuden osaamistarpeita ja kehitetään terveyden edistämisen ammatillista osaamista.
Tutkimustuloksista ilmeni, että terveydenhoitajaopiskelijat vastasivat tutkimuskysymyksiin sairaanhoitajaopiskelijoita laaja-alaisemmin ja korostivat vastauksissaan promootion ja primaariprevention tärkeyttä terveyden edistämisessä. Sairaanhoitajaopiskelijat lähestyivät enemmän sairauksien ja tertiääriprevention kautta, ja mainitsivat yksittäisenä prevention muotona rokottamisen. Terveydenhoitajaopiskelijat kokivat oppineensa terveyden edistämisestä moninaista terveydenhoitajan työssä tarvittavaa tietotaitoa sekä promootiota ja primaaripreventiota. Tulevaisuuden osaamistarpeiksi he nostivat terveyden edistämisen näkökulmasta yksilötasoisen promootion. Sairaanhoitajaopiskelijat taas kokivat oppineensa terveyden edistämisestä yksilöllisestä sairauslähtöisemmästä näkökulmasta (tertiääripreventio ja rokotusosaaminen). Tulevaisuuden osaamistarpeiksi he nostivat yksilön kokonaisvaltaisen huomioinnin ja ammattitaitoisuuden. Tutkimustulokset osoittivat, että terveydenhoitajaopiskelijat painottivat vastauksissaan enemmän ennaltaehkäisyä ja yksilön voimavaraistumista. Tulevaisuudessa olisi tärkeää kehittää erityisesti sairaanhoitajien koulutusta, jotta terveyden edistämisen ammatillinen osaaminen vastaisi paremmin tulevaisuuden osaamistarpeisiin.