Nuorten syöpäpotilaiden kokemuksia emotionaalisesta tukemisesta : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Hotti, Meri; Kärkkäinen, Kia (2018)
Hotti, Meri
Kärkkäinen, Kia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061513940
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061513940
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme toimii osana nuorten syöpäpotilaiden voimaannuttamiseen keskittyvää Näe minut näin –hanketta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata nuorten syöpäpotilaiden kokemuksia emotionaalisesta tuesta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa käsiteltävästä aiheesta
hankkeen käyttöön.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, ja tulokset analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin periaatteita käyttäen. Tutkimusaineisto koostui viidestätoista hoitotieteellisestä
tutkimusartikkelista. Opinnäytetyössä haettiin vastausta kolmeen tutkimuskysymykseen; mitä kokemuksia syöpää sairastavilla nuorilla on emotionaalisesta tuesta, mitkä tekijät edistävät syöpää sairastavan nuoren emotionaalista hyvinvointia sekä mitkä tekijät ehkäisevät syöpää sairastavan nuoren emotionaalista hyvinvointia.
Tulokset osoittavat, että nuorten kokemukset emotionaalisesta tuesta rakentuvat erilaisten tuen lähteiden ja muotojen pohjalle sekä ajankohtaan jolloin tukea saadaan. Nuoret kokevat myös, että esteitä palveluiden hyödyntämiselle ilmenee. Emotionaalista hyvinvointia edistävät muiden ihmisten läsnäolo, tiedon asianmukainen kulku, erilaiset käytännöt harrasteet ja toiminta sekä henkiset tekijät. Sen sijaan nuoret kokevat emotionaalista hyvinvointia ehkäisevinä tekijöinä muutokset ihmissuhteissa, itsessä, elinpiirissä ja minuudessa sekä erilaiset syöpäkokemusten aiheuttamat henkiset haasteet, tukimuotojen vähyys ja hoitoon liittyvät tekijät.
Jotta nuoren jatkuva tuki saadaan turvattua, on kiinnitettävä huomiota nuoren yksilöllisiin tarpeisiin ja tukimuotojen moninaisuuteen. Terapia tai muut ohjaajan johdolla tapahtuvat tuen muodot ovat tärkeitä, mutta myös esimerkiksi Internet-pohjaisia yhteisöpalveluja tarvitaan Suomeen. Jotta nuoren emotionaalinen hyvinvointi voidaan turvata pitkällä aikavälillä, on hänelle annettava riittävästi iänmukaista tietoa sairaudestaan, mahdollisuus vaikuttaa omaan hoitoonsa sekä mahdollisuus läheisten ihmisten läsnäololle. Nuoren kokemat muutokset on otettava vakavasti ja henkiset haasteet huomioitava.
hankkeen käyttöön.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, ja tulokset analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin periaatteita käyttäen. Tutkimusaineisto koostui viidestätoista hoitotieteellisestä
tutkimusartikkelista. Opinnäytetyössä haettiin vastausta kolmeen tutkimuskysymykseen; mitä kokemuksia syöpää sairastavilla nuorilla on emotionaalisesta tuesta, mitkä tekijät edistävät syöpää sairastavan nuoren emotionaalista hyvinvointia sekä mitkä tekijät ehkäisevät syöpää sairastavan nuoren emotionaalista hyvinvointia.
Tulokset osoittavat, että nuorten kokemukset emotionaalisesta tuesta rakentuvat erilaisten tuen lähteiden ja muotojen pohjalle sekä ajankohtaan jolloin tukea saadaan. Nuoret kokevat myös, että esteitä palveluiden hyödyntämiselle ilmenee. Emotionaalista hyvinvointia edistävät muiden ihmisten läsnäolo, tiedon asianmukainen kulku, erilaiset käytännöt harrasteet ja toiminta sekä henkiset tekijät. Sen sijaan nuoret kokevat emotionaalista hyvinvointia ehkäisevinä tekijöinä muutokset ihmissuhteissa, itsessä, elinpiirissä ja minuudessa sekä erilaiset syöpäkokemusten aiheuttamat henkiset haasteet, tukimuotojen vähyys ja hoitoon liittyvät tekijät.
Jotta nuoren jatkuva tuki saadaan turvattua, on kiinnitettävä huomiota nuoren yksilöllisiin tarpeisiin ja tukimuotojen moninaisuuteen. Terapia tai muut ohjaajan johdolla tapahtuvat tuen muodot ovat tärkeitä, mutta myös esimerkiksi Internet-pohjaisia yhteisöpalveluja tarvitaan Suomeen. Jotta nuoren emotionaalinen hyvinvointi voidaan turvata pitkällä aikavälillä, on hänelle annettava riittävästi iänmukaista tietoa sairaudestaan, mahdollisuus vaikuttaa omaan hoitoonsa sekä mahdollisuus läheisten ihmisten läsnäololle. Nuoren kokemat muutokset on otettava vakavasti ja henkiset haasteet huomioitava.