Brändin arvostus vaatealalla
Valima, Tiia (2018)
Valima, Tiia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061513982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061513982
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä suomalaisten yksityisten vaateliikkeiden naistenmuodin sisäänostajat arvostavat brändeissä. Aihe on mielenkiintoinen varsinkin brändien edustajille ja niiden kanssa työskenteleville, koska tietoa voidaan soveltaa suoraan asiakassuhteiden hoitamiseen. Työ ei ollut varsinainen toimeksianto, mutta se toteutettiin vastaamaan todellisen vaatealan tukkumyyntiyrityksen tarpeeseen. Kvalitatiivisen tutkimuksen kohteena olivat suomalaisten yksityisten vaateliikkeiden naistenmuodin sisäänostajat. Haastatteluilla pyrittiin ymmärtämään heidän ajatuksiaan arvostuksen takana ja selvittämään, mitä tekijöitä he erityisesti arvostavat brändeissä. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla ja haastattelut toteutettiin puhelimitse. Haastateltavia oli yhteensä viisi henkilöä, joilla kaikilla oli pitkä kokemus naistenmuodin sisäänostoista. Kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmiä käyttäen.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että brändin arvostuksen takana suurimmassa roolissa on sen toiminnan läpinäkyvyys ja sujuva yhteistyö. Yhteistyön sujuvuus asiakassuhteessa liitettiin suoraan brändin arvostukseen, ja sen merkitys oli olennainen asiakassuhteen jatkumiselle. Brändin tuote sekä jälleenmyyjien määrä ja profiili nousivat myös vahvasti arvostukseen liittyviksi elementeiksi. Brändin eettisyyttä pidettiin myös ehdottoman arvostettavana ja lisäarvoa tuottavana elementtinä, mutta näiden arvojen ei katsottu silti ohjaavan toimintaa. Tutkimuksessa nousi esille sisäänostajien henkilökohtaisten ja työssä tärkeiden eettisten arvojen osittainen ristiriita. Eettisyyteen liittyviä asioita brändeissä arvostettiin, mutta kuluttajien valintojen koettiin ohjaavan toimintaa tällä hetkellä eniten. Eettisiä arvoja haluttaisiin toteuttaa tulevaisuudessa enemmän myös brändi- ja tuotevalikoimassa.
Tutkimuksen luotettavuuteen kiinnitettiin huomiota muun muassa haastateltavien valinnalla ja tarkkaan laaditulla haastattelurungolla. Kvalitatiivinen tutkimus ei pyri yleistämään, joten tutkimusta ei tule käyttää yleisenä käsityksenä sisäänostajien mielipiteistä. Aiheen tarkalla rajauksella ja haastatteluiden syvyydellä pyrittiin kuitenkin muodostamaan juuri näiden naistenmuodin sisäänostajien ajatuksista tuloksia, joita voidaan harkitusti hyödyntää esimerkiksi saman sektorin naistenmuodin brändien kanssa työskentelevien työkaluna.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että brändin arvostuksen takana suurimmassa roolissa on sen toiminnan läpinäkyvyys ja sujuva yhteistyö. Yhteistyön sujuvuus asiakassuhteessa liitettiin suoraan brändin arvostukseen, ja sen merkitys oli olennainen asiakassuhteen jatkumiselle. Brändin tuote sekä jälleenmyyjien määrä ja profiili nousivat myös vahvasti arvostukseen liittyviksi elementeiksi. Brändin eettisyyttä pidettiin myös ehdottoman arvostettavana ja lisäarvoa tuottavana elementtinä, mutta näiden arvojen ei katsottu silti ohjaavan toimintaa. Tutkimuksessa nousi esille sisäänostajien henkilökohtaisten ja työssä tärkeiden eettisten arvojen osittainen ristiriita. Eettisyyteen liittyviä asioita brändeissä arvostettiin, mutta kuluttajien valintojen koettiin ohjaavan toimintaa tällä hetkellä eniten. Eettisiä arvoja haluttaisiin toteuttaa tulevaisuudessa enemmän myös brändi- ja tuotevalikoimassa.
Tutkimuksen luotettavuuteen kiinnitettiin huomiota muun muassa haastateltavien valinnalla ja tarkkaan laaditulla haastattelurungolla. Kvalitatiivinen tutkimus ei pyri yleistämään, joten tutkimusta ei tule käyttää yleisenä käsityksenä sisäänostajien mielipiteistä. Aiheen tarkalla rajauksella ja haastatteluiden syvyydellä pyrittiin kuitenkin muodostamaan juuri näiden naistenmuodin sisäänostajien ajatuksista tuloksia, joita voidaan harkitusti hyödyntää esimerkiksi saman sektorin naistenmuodin brändien kanssa työskentelevien työkaluna.