Metropolian Suunhoidon opetusklinikan hyvät ohjaus- ja hoitokäytännöt : Hyvä opiskelija–ohjaaja–asiakas-vuorovaikutus
Hed, Katariina (2018)
Hed, Katariina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062014136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062014136
Tiivistelmä
Toiminnan tehostamisen tarve ja tekoälyn tuomat mahdollisuudet muuttavat Suun terveydenhuollon toimintamalleja. Tässä opinnäytetyössä pohditaan hyvää työyhteisö-, oppimis- ja asiakaskokemusta Metropolian Ammattikorkeakoulun Suun terveydenhuollon opetusklinikalla. Pääasiallisena kohderyhmänä ja hyödynsaajina ovat klinikan ohjaajat, opiskelijat ja asiakkaat. Tuloksia voi hyödyntää myös muissa suun terveydenhuollon organisaatioissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa osaamista hyvän opiskelija–ohjaaja–asiakas-vuorovaikutuksen syntymiseen Metropolian Suunhoidon opetusklinikalla. Tavoitteena oli hyvinvoiva työyhteisö ja hyvä asiakaskokemus. Kehittämistehtävinä oli pohtia 1) Minkälainen ohjaus tukee suuhygienistiopiskelijan hoitotyötä 2) Minkälainen ohjaus estää suuhygienistiopiskelijaa toteuttamasta hyvää hoitoa ja 3) Minkälainen opiskelija–ohjaaja–asiakas-vuorovaikutus tukee hyvää asiakaskokemusta.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehitystyönä. Kehitystyön toiminnallinen lähtökohta lähtee positiivisen psykologian ajatuksesta havainnoida, mitkä asiat toimivat jo nyt hyvin ja miten saada muutkin asiat sujumaan yhtä hyvin. Metodologisina lähtökohtina on suuhygienistiopiskelijan omakohtainen kokemus opetusklinikalta sekä pitkä työkokemus viestinnästä ja kulttuurimuutoksesta median murroksessa.
Hyvä suunhoidon ohjaus rakentuu psykologisen turvallisuuden ja sisäsyntyisen motivaation varaan. Parhaimmillaan ohjaaja on valmentaja, joka mahdollistaa turvallisen oppimistilanteen. Hyvällä johtajuudella taataan myötätuntoisten hoitotilanteiden tärkeimmät edellytykset: riittävä aika, itsenäisyys ja myötätuntoon rohkaiseva yhteistyö. Myötätunnon esteet vaikeuttavat empatian toteutumista ja samalla hyvää hoitoa. Samanaikaisesti ne heikentävät sisäsyntyistä motivaatiota. Psykologinen turvallisuus, empatia ja rakkaudellinen hyväntekeminen saavat vuorovaikutuksen kukoistamaan. Sävyt ja ilmapiiri ensin, vasta sitten suoritukset.
Tämän työn tuloksena havaitsin, että vuorovaikutuksessa tärkeintä on aito hyväntahtoinen läsnäolo. Yhteys asiakkaan ja opiskelijan sisäsyntyiseen motivaatioon saavutetaan todennäköisimmin olemalla oma itsensä, jolloin toinenkin voi turvallisesti olla oma itsensä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa osaamista hyvän opiskelija–ohjaaja–asiakas-vuorovaikutuksen syntymiseen Metropolian Suunhoidon opetusklinikalla. Tavoitteena oli hyvinvoiva työyhteisö ja hyvä asiakaskokemus. Kehittämistehtävinä oli pohtia 1) Minkälainen ohjaus tukee suuhygienistiopiskelijan hoitotyötä 2) Minkälainen ohjaus estää suuhygienistiopiskelijaa toteuttamasta hyvää hoitoa ja 3) Minkälainen opiskelija–ohjaaja–asiakas-vuorovaikutus tukee hyvää asiakaskokemusta.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehitystyönä. Kehitystyön toiminnallinen lähtökohta lähtee positiivisen psykologian ajatuksesta havainnoida, mitkä asiat toimivat jo nyt hyvin ja miten saada muutkin asiat sujumaan yhtä hyvin. Metodologisina lähtökohtina on suuhygienistiopiskelijan omakohtainen kokemus opetusklinikalta sekä pitkä työkokemus viestinnästä ja kulttuurimuutoksesta median murroksessa.
Hyvä suunhoidon ohjaus rakentuu psykologisen turvallisuuden ja sisäsyntyisen motivaation varaan. Parhaimmillaan ohjaaja on valmentaja, joka mahdollistaa turvallisen oppimistilanteen. Hyvällä johtajuudella taataan myötätuntoisten hoitotilanteiden tärkeimmät edellytykset: riittävä aika, itsenäisyys ja myötätuntoon rohkaiseva yhteistyö. Myötätunnon esteet vaikeuttavat empatian toteutumista ja samalla hyvää hoitoa. Samanaikaisesti ne heikentävät sisäsyntyistä motivaatiota. Psykologinen turvallisuus, empatia ja rakkaudellinen hyväntekeminen saavat vuorovaikutuksen kukoistamaan. Sävyt ja ilmapiiri ensin, vasta sitten suoritukset.
Tämän työn tuloksena havaitsin, että vuorovaikutuksessa tärkeintä on aito hyväntahtoinen läsnäolo. Yhteys asiakkaan ja opiskelijan sisäsyntyiseen motivaatioon saavutetaan todennäköisimmin olemalla oma itsensä, jolloin toinenkin voi turvallisesti olla oma itsensä.