Varalaitepalvelu myyntistrategian toteuttamiseksi
Mäntyharju, Vesa (2018)
Lataukset:
Mäntyharju, Vesa
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062714249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062714249
Tiivistelmä
Tänä päivänä myynniltä odotetaan osaamista ja muutoksen hallintaa. Myyntistrategialla ja asiakkuudenhallinnalla on aiempaa suurempi merkitys. Avainasiakkaista huolehtiminen on tärkeää, koska avainasiakkaat tuovat valtaosan yrityksen liikevaihdosta. Yksi tapa huolehtia avainasiakkaista on tuottaa heille sopivia palveluita. Palveluliiketoimintaa tarvitaan perinteisen tuotemyynnin lisäksi, jotta yrityksen toiminta olisi kannattavampaa. Palveluliiketoimintaan siirryttäessä myyntiprosesseja täytyy muuttaa asiakaslähtöisemmäksi.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Mediatrade Oy:lle, joka on digitaalisen median tuotanto-, jakelu- ja hallintajärjestelmien ratkaisutoimittaja. Tavoitteena oli tutkia Mediatrade Oy:n myynti-prosesseja ja asiakkuudenhallintaa palveluliiketoiminnan kehittämiseksi. Opinnäytetyössä haluttiin selvittää, voisiko Mediatrade Oy:n tuotantolaitemyyntiin kehittää palvelua, joka tuottaisi lisäarvoa molemmille osapuolille.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui myyntistrategiasta, myyntiprosesseista ja palvelu-liiketoiminnasta. Teoria käsitteli tutkimuksen kannalta olennaisia asioita.
Opinnäytetyön tutkimus toteuteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin Mediatrade Oy:n toiminnanohjausjärjestelmästä. Tutkimusaineistona oli Mediatrade Oy:n kamera- ja tuotantovälinemyynti vuosilta 2013–2017. Tuloksista on havaittavissa kamera- ja tuotantovälinekaupan merkittävä kasvu. Asiakkuudenhallinnan ja palvelujen tarve on kasvanut myynnin kasvun seurauksena.
Tutkimuksen perusteella kehitettiin varalaitepalvelu Mediatrade Oy:n asiakkaille. Varalaite-palvelusta tehtiin palvelukuvaus, jossa käytiin läpi palvelun arvo asiakkaalle, sekä palvelun toimintaperiaate ja hinnoittelu. Varalaitepalvelua varten tehdään myyntistrategia, jonka tarkoitus on tukea uutta palvelua.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Mediatrade Oy:lle, joka on digitaalisen median tuotanto-, jakelu- ja hallintajärjestelmien ratkaisutoimittaja. Tavoitteena oli tutkia Mediatrade Oy:n myynti-prosesseja ja asiakkuudenhallintaa palveluliiketoiminnan kehittämiseksi. Opinnäytetyössä haluttiin selvittää, voisiko Mediatrade Oy:n tuotantolaitemyyntiin kehittää palvelua, joka tuottaisi lisäarvoa molemmille osapuolille.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui myyntistrategiasta, myyntiprosesseista ja palvelu-liiketoiminnasta. Teoria käsitteli tutkimuksen kannalta olennaisia asioita.
Opinnäytetyön tutkimus toteuteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin Mediatrade Oy:n toiminnanohjausjärjestelmästä. Tutkimusaineistona oli Mediatrade Oy:n kamera- ja tuotantovälinemyynti vuosilta 2013–2017. Tuloksista on havaittavissa kamera- ja tuotantovälinekaupan merkittävä kasvu. Asiakkuudenhallinnan ja palvelujen tarve on kasvanut myynnin kasvun seurauksena.
Tutkimuksen perusteella kehitettiin varalaitepalvelu Mediatrade Oy:n asiakkaille. Varalaite-palvelusta tehtiin palvelukuvaus, jossa käytiin läpi palvelun arvo asiakkaalle, sekä palvelun toimintaperiaate ja hinnoittelu. Varalaitepalvelua varten tehdään myyntistrategia, jonka tarkoitus on tukea uutta palvelua.