Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Lastensuojelun ja lastenpsykiatrian yhdyspinnoilla : työntekijöiden ja asiakkaiden arvioita moniammatillisesta yhteistyöstä

Laamanen-Ho Hoang, Anne; Tuomela, Tiina (2018)

Avaa tiedosto
Laamanen-Ho Hoang_Anne.pdf (1.143Mt)
Lataukset: 


Laamanen-Ho Hoang, Anne
Tuomela, Tiina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018070114301
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lastensuojelun ja lastenpsykiatrian työntekijöiden sekä asiakkaiden arvioita moniammatillisesta yhteistyöstä. Lastensuojelun ja lastenpsykiatrian yhteistyön kehittäminen on ollut ajankohtaista jo pitkään ja tarve yhdyspintatyöskentelylle lisääntyy jatkuvasti. Opinnäytetyön avulla haluttiin tuoda esiin moniammatillisen yhteistyön tärkeys ja siihen vaikuttavia asioita. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä kehittämissuunnitelma, jonka avulla voidaan tuoda työkaluja asiakaslähtöiseen yhteistyöhön.

Opinnäytetyö noudattaa laadullisen eli kvalitatiivisen tutkimuksen periaatteita, ja sisältää toimintatutkimuksellisia piirteitä. Aineisto kerättiin haastattelemalla erään kaupungin lastensuojelutyön ja lastenpsykiatrian ammattilaisia sekä johdon työntekijöitä teemahaastattelujen avulla. Lisäksi haastateltiin yhteisiä asiakasvanhempia. Haastattelut toteutettiin maaliskuun ja kesäkuun 2017 välisenä aikana. Aineisto koostuu yhteensä viidestä yksilöhaastattelusta, kahdesta ryhmähaastattelusta ja kolmesta asiakkaan haastattelusta. Haastatteluaineiston analyysissä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.

Tulosten mukaan moniammatillisen yhteistyön esteinä koettiin työntekijöiden koulutuksen erilaiset viitekehykset ja sektoroitunut toimintakulttuuri. Tämän lisäksi estäviä tekijöitä olivat asenteet, yhteisten tavoitteiden puuttuminen, tiedonkulun ongelmat sekä työntekijöiden vaihtuvuus. Edistävinä tekijöinä nähtiin dialogisuus, yhteinen koulutus, johdon tuki yhteistyössä, asiakaslähtöisyys, palveluiden yhteen sovittaminen sekä yhteiset menetelmät.

Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää moniammatillisen yhteistyön kehittämisessä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että työntekijöiltä ja johtamiselta vaaditaan yhteen sovittavia toimintatapoja ja uudenlaista osaamista vastata asiakkaiden muuttuviin ja entistä haastavampiin elämäntilanteisiin. Toimiva yhteistyö on jokaisen asiakkaan oikeus.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste