Auton Kiertohitausmomentin mittauslaitteen mittaustarkkuuden arviointi
Kytö, Mikko (2018)
Kytö, Mikko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018070114303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018070114303
Tiivistelmä
Tämän lopputyön aiheena on Metropolia Ammattikorkeakoulun Kalevankadun autolaboratoriossa käytettävän autojen kiertohitausmomentin mittauslaitteen mittatarkkuuden selvittäminen ja laitteella saatujen tulosten tarkastelu. Aihe työlle syntyi Metropolialla teetetystä mittauksesta, jossa laitteella mitatut tulokset olivat ristiriitaisia teettäjän ennakkoarvioiden ja muualta saamien tietojen kanssa.
Työn tavoitteena on saada käsitys laitteen antamasta virheestä sekä tulosten vertailukelpoisuudesta muualla tehtyjen vastaavien mittausten kanssa. Työn puitteissa tehdään mittauksia useille erimallisille autoille sekä esineille, joiden hitausmomentti on tiedossa. Ennen mittauksia mittalaitteesta etsitään mahdollisia virheenaiheuttajia ja niitä korjataan mahdollisuuksien mukaan.
Työn lopputuloksena voidaan tehtyjen mittausten perusteella todeta mittalaitteen antavan vaihtelevassa määrin liian suuria arvoja. Mittausten tulosten perusteella voidaan arvioida myös mittauskohteen ominaisuuksien vaikutusta virheen suuruuteen. Lisäksi laitteella mitattujen autojen tuloksia on vertailtu keskenään ja arvioitu autojen eri ominaisuuksien vaikutuksista autojen hitausmomentteihin.
Työssä perehdytään myös mittalaitteen toimintaperiaatteeseen sekä hitausmomenttiin fysikaalisena ja auton käsiteltävyyteen vaikuttavana suureena.
Työn tavoitteena on saada käsitys laitteen antamasta virheestä sekä tulosten vertailukelpoisuudesta muualla tehtyjen vastaavien mittausten kanssa. Työn puitteissa tehdään mittauksia useille erimallisille autoille sekä esineille, joiden hitausmomentti on tiedossa. Ennen mittauksia mittalaitteesta etsitään mahdollisia virheenaiheuttajia ja niitä korjataan mahdollisuuksien mukaan.
Työn lopputuloksena voidaan tehtyjen mittausten perusteella todeta mittalaitteen antavan vaihtelevassa määrin liian suuria arvoja. Mittausten tulosten perusteella voidaan arvioida myös mittauskohteen ominaisuuksien vaikutusta virheen suuruuteen. Lisäksi laitteella mitattujen autojen tuloksia on vertailtu keskenään ja arvioitu autojen eri ominaisuuksien vaikutuksista autojen hitausmomentteihin.
Työssä perehdytään myös mittalaitteen toimintaperiaatteeseen sekä hitausmomenttiin fysikaalisena ja auton käsiteltävyyteen vaikuttavana suureena.