Opiskelijavastaavien näkemyksiä ohjatun harjoittelun perehdytyksen sisällöstä sisätautien poliklinikoilla
Blubaum, Anna; Kotilainen, Tea (2018)
Blubaum, Anna
Kotilainen, Tea
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018070914353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018070914353
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla opiskelijavastaavien näkemyksiä ohjatun harjoittelun perehdytyksen sisällöstä sisätautien poliklinikoilla. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Metropolia AMK:n ja HUS:n kanssa ja työn tavoitteena on hyödyntää saatua tietoa sähköistä perehdytysopasta tehdessä.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kolmea sisätautien poliklinikoiden opiskelijavastaavaa. Haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna, kahtena eri haastattelukertana. Osallistuminen haastatteluun oli vapaaehtoista ja haastatteluun osallistuneilta pyydettiin kirjallinen suostumus osallistumisesta. Haastattelut nauhoitettiin, jonka jälkeen haastattelunauhat litteroitiin kirjalliseksi tuotokseksi. Kirjallisen tuotoksen pohjalta aineisto analysoitiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysimenetelmää.
Analyysissä haastattelun alkuperäisilmaisut pelkistettiin, jonka jälkeen aineisto jaettiin ensin kuuteen alakategoriaan, jotka edelleen yhdistettiin neljäksi yläkategoriaksi. Yläkategorioita olivat organisaatiotason perehdytys, yksikkökohtainen perehdytys, kliiniseen hoitotyöhön perehdytys sekä opiskelijoiden yksiköllisyyden huomioiminen.
Organisaatiotason perehdytys sisälsi tervetulokirjeen perehdytyksessä sekä kliinisen opettajan pitämän infotilaisuuden alkuperehdytyksessä. Yksikkökohtaisessa perehdytyksessä esiin nousi ohjatun harjoittelun keskeisiä asioita, kuten moniammatilliseen tiimiin tutustuminen. Kliinisen hoitotyön perehdytys sisälsi potilasohjauksen eri potilasryhmittäin. Opiskelijan yksilöllisyyden huomioimisessa esiin nousi opiskelijan lähtötason sekä tavoitteiden huomiointi perehdytyksessä.
Yhteenvetona voidaan todeta, että perehdytyksessä tulee ottaa huomioon opiskelijavastaavien resurssit, opiskelijan yksilölliset tavoitteet sekä kliinisen hoitotyön eri osa-alueiden opiskeluun vaadittava aika. Ennen harjoittelun alkua on huomioitava, että opiskelijoille tiedotetaan harjoitteluyksiköstä sekä, että perehdytysmateriaali vastaisi eri toimintaympäristöjen tarpeita.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kolmea sisätautien poliklinikoiden opiskelijavastaavaa. Haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna, kahtena eri haastattelukertana. Osallistuminen haastatteluun oli vapaaehtoista ja haastatteluun osallistuneilta pyydettiin kirjallinen suostumus osallistumisesta. Haastattelut nauhoitettiin, jonka jälkeen haastattelunauhat litteroitiin kirjalliseksi tuotokseksi. Kirjallisen tuotoksen pohjalta aineisto analysoitiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysimenetelmää.
Analyysissä haastattelun alkuperäisilmaisut pelkistettiin, jonka jälkeen aineisto jaettiin ensin kuuteen alakategoriaan, jotka edelleen yhdistettiin neljäksi yläkategoriaksi. Yläkategorioita olivat organisaatiotason perehdytys, yksikkökohtainen perehdytys, kliiniseen hoitotyöhön perehdytys sekä opiskelijoiden yksiköllisyyden huomioiminen.
Organisaatiotason perehdytys sisälsi tervetulokirjeen perehdytyksessä sekä kliinisen opettajan pitämän infotilaisuuden alkuperehdytyksessä. Yksikkökohtaisessa perehdytyksessä esiin nousi ohjatun harjoittelun keskeisiä asioita, kuten moniammatilliseen tiimiin tutustuminen. Kliinisen hoitotyön perehdytys sisälsi potilasohjauksen eri potilasryhmittäin. Opiskelijan yksilöllisyyden huomioimisessa esiin nousi opiskelijan lähtötason sekä tavoitteiden huomiointi perehdytyksessä.
Yhteenvetona voidaan todeta, että perehdytyksessä tulee ottaa huomioon opiskelijavastaavien resurssit, opiskelijan yksilölliset tavoitteet sekä kliinisen hoitotyön eri osa-alueiden opiskeluun vaadittava aika. Ennen harjoittelun alkua on huomioitava, että opiskelijoille tiedotetaan harjoitteluyksiköstä sekä, että perehdytysmateriaali vastaisi eri toimintaympäristöjen tarpeita.