Sosiaalisen median käyttö työaikana ja työtehtävissä
Sallantaus, Tarja (2018)
Sallantaus, Tarja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018082014579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018082014579
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää työntekijöiden sosiaalisen median ajankäyttöäja sitä, mihin sosiaalista mediaa käytetään työpaikalla toimistossa tai etätyötä tehtäessä. Opinnäytetyössä selviteltiin, mitä sosiaalisen median kanavia työntekijät käyttävät työaikana ja kuinka paljon aikaa kuluu sosiaalisen median parissa työaikana. Samalla kysyttiin myös, miksi työntekijät käyttävät aikaansa työaikana eri sosiaalisen median kanavissa ja mitkä ovat kanavien käyttötarkoitukset. Työssä selvitettiin myös, ohjeistiko työnantaja sosiaalisen median käytössä.
Opinnäytetyön kyselyyn vastasi 1152 työssä käyvää suomalaista ympäri Suomen. Kyselyssäkäytettiin työkaluna Corefiner Oy:n tutkimustyökalua, jonka kanta oli noin 19000 henkilöä. Opinnäytetyön kyselyssä käytetiin kvantitatiivista menetelmää.
Selvitys osoitti selvästi, että työntekijät kuluttavat aikaa sosiaalisessa mediassa paljon työaikana. Aikaa käytetään paljon omiin henkilökohtaisiin asioihin ja tilapäivityksiin. Selvityksessä käy ilmi myös, että vastaajat myös suurimmilta osin hyväksyvät työajan käytön sosiaalisen median parissa. Tutkimuksen tulos antoi aihetta miettiä asiaa työnantajan näkökulmasta.
Opinnäytetyön kyselyyn vastasi 1152 työssä käyvää suomalaista ympäri Suomen. Kyselyssäkäytettiin työkaluna Corefiner Oy:n tutkimustyökalua, jonka kanta oli noin 19000 henkilöä. Opinnäytetyön kyselyssä käytetiin kvantitatiivista menetelmää.
Selvitys osoitti selvästi, että työntekijät kuluttavat aikaa sosiaalisessa mediassa paljon työaikana. Aikaa käytetään paljon omiin henkilökohtaisiin asioihin ja tilapäivityksiin. Selvityksessä käy ilmi myös, että vastaajat myös suurimmilta osin hyväksyvät työajan käytön sosiaalisen median parissa. Tutkimuksen tulos antoi aihetta miettiä asiaa työnantajan näkökulmasta.