dc.contributor.author | Turunen, Janne | |
dc.date.accessioned | 2018-08-24T13:14:20Z | |
dc.date.available | 2018-08-24T13:14:20Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2018082414643 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/152143 | |
dc.description.abstract | Hiljainen tieto metsäkoneiden ajourasuunnittelussa tarkoittaa kokemusperäisen tiedon hyödyntämistä kuljettajien päivittäisessä työskentelyssä. Tätä kuvaa hyvin toteamus ”Jos suopursuja tai joutsenen pesiä alkaa näkyä, niin on parempi kääntyä takaisin.” Tutkimuksen tavoitteena oli kerätä kokeneille kuljettajille kerääntynyttä tietoa Ajourakonepalvelun jatkokehittämisen tueksi. Palvelun tavoitteena on tuottaa valmis malli kohteeseen optimoidusta kokoojauraverkostosta. Laskentaohjelma hyödyntää laserkeilausaineistolla kerättyä tarkkaa maastotietoa ja kuljettajilta kerätty hiljainen tieto täydentää tätä. Haastateltujen kuljettajien yhteinen kokemus hakkuukoneen kuljettamisesta ylittää 150 vuotta, joten aineistoa voidaan pitää merkittävänä.
Ajourasuunnittelun merkitys koko metsätalousalan tulevaisuudelle on varsin suuri. Sademäärien kasvu, talvien lyhentyminen ja ympärivuotisen puunkäytön lisääntyminen lisäävät paineita heikosti kantavien kohteiden käsittelyyn sulan maan aikana. Jos ajourapainaumia näkyy hakkuun jälkeen, niistä reklamoidaan nykyisin herkästi. Tutkimuksessa kerättiin tietoa sähköisen kyselyn ja puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Kyselyn tulokset antoivat aiheet varsinaiseen haastatteluun, jonka yhteydessä tehtiin ajourasuunnitteluun liittyvä karttatehtävä.
Haastatteluiden tuloksena saatiin kerättyä merkittävä määrä ajourasuunnitteluun liittyvää hiljaista tietoa. Suunnitteluun liittyy paljon sellaisia tekijöitä, joiden vaikutuksen tuntevat vain kokeneet kuljettajat. Asiat opitaan kantapään kautta ja maasto opettaa hakkuukoneenkuljettajan tekemään oikeita havaintoja. Oppimistapaa on pidettävänä kalliina metsätalouden tulevaisuutta ajatellen. Pelkästään yksinkertaisten maastossa ajouran linjausta rajoittavien tekijöiden saattaminen kuljettajan tietoon toisi merkittävän parannuksen. Toivottavasti tämän tutkimuksen tuloksista on apua uusien kuljettajaa opastavien menetelmien kehittämisessä. Tuloksissa on myös paljon sellaista tietoa, joka on sovellettavissa suoraan käytännön työhön. | fi |
dc.description.abstract | Tacit knowledge in forest machine strip road routing means the use of the empirical knowledge in the drivers’ daily work. The Finnish statement ” If Northern Labrador Tea plants or swan’s nests appear, it is better to head back” describes this well. The aim of this study was to collect the experienced drivers’ accumulated knowledge to improve the strip road routing service. The service aims to produce a completed example of the strip road network optimized for the destination. The calculation program uses precise geography data collected by remote sensing and the drivers’ tacit knowledge completes it. The interviewed drivers’ mutual experience of operating harvester machines exceeds 150 years so the material can be considered significant.
The significance of the strip road routing for the whole future of forestry is quite big. Increasing rainfall, shortening winters and the increasing use of wood all year round add more pressure on the harvesting of the soft lands when there is no ground frost. Today, the landowner easily claims if strip road depressions are seen in the managed forest. The research data was gathered from an online survey and a semi-structured theme interview. The collected data presented the subjects for the actual interview and a strip road routing map task connected to the final interview has been done.
The interviews presented a significant amount of tacit knowledge about strip road routing. There are many factors of strip road routing that only experienced drivers know. Many factors are learned the hard way and the terrain guides drivers to do valid observation. This way of learning can be considered expensive when taking the future of forestry into account. This could be significantly improved by increasing the drivers’ knowledge about basic terrain factors to be taken into consideration when routing. Ideally this study helps to develop new driver assistance systems. The results of the study present information that can be immediately taken into practice. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Lapin ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Hiljainen tieto metsäkoneiden ajourasuunnittelussa : Haastattelututkimus | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/69999 | |
dc.organization | Lapin ammattikorkeakoulu | |
dc.contributor.organization | Lapin ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | ajourasuunnittelu | |
dc.subject.keyword | hiljainen tieto | |
dc.subject.keyword | metsäkoneen kuljettajat | |
dc.subject.keyword | metsäkoneet | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Luonnonvara- ja ympäristöala|sv=Bioekonomi och Miljöbranschen|en=Natural Resources and Environment| | |
dc.subject.discipline | Metsätalous | |