Sairaanhoitajan potilasohjausosaaminen : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Paasila, Jonna; Rissanen, Suvi; Seppänen, Miia (2018)
Paasila, Jonna
Rissanen, Suvi
Seppänen, Miia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018082214608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018082214608
Tiivistelmä
Potilasohjaus kuuluu kaikille sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille ja se liittyy keskeisesti sairaanhoitajan työhön. Sillä on merkitystä hoidon onnistumisen, hoitoon sitoutumisen, potilastyytyväisyyden ja talouden kannalta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata sairaanhoitajan potilasohjausosaamista ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä sairaalahoidossa olevilla aikuisilla potilailla. Tavoitteena oli, että tämän tiedon avulla sairaanhoitajat voivat kehittää osaamistaan potilasohjauksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto kerättiin Medic, Medline (Ovid) ja Cinahl-tietokannoista ja aineistoa täydennettiin manuaalisella haulla. Hakusanoina käytettiin potilasohjaus, hoidonohjaus, sairaanhoitajan osaaminen, ammattitaito, taidot, ”patient education”, skills, nurse, competence. Aineistoksi valikoitui 11 hoitotieteellistä tutkimusartikkelia. Artikkeleiden sisältö analysoitiin induktiivista sisällönanalyysia mukaillen.
Tuloksissa ilmeni, että sairaanhoitajan potilasohjausosaaminen koostuu monesta erilaisesta osa-alueesta. Potilasohjausosaamisessa tärkeimmät taidot olivat teoriatiedon hyödyntäminen, kliininen osaaminen, sairaanhoitajan ohjaustaidot sekä vuorovaikutuksen tärkeys ohjaustilanteessa ja potilaan tarpeiden huomioiminen. Ohjaustilanteeseen vaikuttavia tekijöitä olivat sairaanhoitajan asennoituminen ohjaukseen, potilaan kokemus sekä taustatekijät ja ohjaukseen käytettävissä olevat erilaiset resurssit. Potilasohjaukseen vaikuttavat tekijät eivät suoranaisesti olleet yhteydessä sairaanhoitajan potilasohjausosaamiseen, mutta niillä oli merkitystä ohjauksen onnistumisen kannalta.
Potilasohjaukseen tarvitaan teoriatietoutta ja kliinistä hoitotyönosaamista, mutta ilman hyviä vuorovaikutustaitoja ja vuorovaikutussuhteen luomista ohjauksen vaikutus potilaan sairauden kannalta jäi vähäiseksi. Työn tuloksia voidaan hyödyntää käytännön hoitotyössä siten, että sairaanhoitajat osaisivat ottaa huomioon potilasohjauksen monet ulottuvuudet ja niiden merkitykset työhön. Jo sairaanhoitajakoulutuksessa tulisi kiinnittää huomioita vuorovaikutustaitojen kehittämiseen, sillä niiden hallinta on vahvasti yhteydessä potilasohjauksen onnistumiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto kerättiin Medic, Medline (Ovid) ja Cinahl-tietokannoista ja aineistoa täydennettiin manuaalisella haulla. Hakusanoina käytettiin potilasohjaus, hoidonohjaus, sairaanhoitajan osaaminen, ammattitaito, taidot, ”patient education”, skills, nurse, competence. Aineistoksi valikoitui 11 hoitotieteellistä tutkimusartikkelia. Artikkeleiden sisältö analysoitiin induktiivista sisällönanalyysia mukaillen.
Tuloksissa ilmeni, että sairaanhoitajan potilasohjausosaaminen koostuu monesta erilaisesta osa-alueesta. Potilasohjausosaamisessa tärkeimmät taidot olivat teoriatiedon hyödyntäminen, kliininen osaaminen, sairaanhoitajan ohjaustaidot sekä vuorovaikutuksen tärkeys ohjaustilanteessa ja potilaan tarpeiden huomioiminen. Ohjaustilanteeseen vaikuttavia tekijöitä olivat sairaanhoitajan asennoituminen ohjaukseen, potilaan kokemus sekä taustatekijät ja ohjaukseen käytettävissä olevat erilaiset resurssit. Potilasohjaukseen vaikuttavat tekijät eivät suoranaisesti olleet yhteydessä sairaanhoitajan potilasohjausosaamiseen, mutta niillä oli merkitystä ohjauksen onnistumisen kannalta.
Potilasohjaukseen tarvitaan teoriatietoutta ja kliinistä hoitotyönosaamista, mutta ilman hyviä vuorovaikutustaitoja ja vuorovaikutussuhteen luomista ohjauksen vaikutus potilaan sairauden kannalta jäi vähäiseksi. Työn tuloksia voidaan hyödyntää käytännön hoitotyössä siten, että sairaanhoitajat osaisivat ottaa huomioon potilasohjauksen monet ulottuvuudet ja niiden merkitykset työhön. Jo sairaanhoitajakoulutuksessa tulisi kiinnittää huomioita vuorovaikutustaitojen kehittämiseen, sillä niiden hallinta on vahvasti yhteydessä potilasohjauksen onnistumiseen.