Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tasapainotettu tuloskortti pienyrityksen strategisen ohjauksen viitekehyksenä : Case yritys X Oy

Lehtinen, Kia (2018)

Avaa tiedosto
Lehtinen_Kia.pdf (1.225Mt)
Lataukset: 


Lehtinen, Kia
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018082814694
Tiivistelmä
Yritysten strategiatyön keskeinen ongelma on, ettei laadittu strategia ja operatiivinen toiminta kohtaa toisiaan. Yrityksellä on olemassa erilaisia keinoja strategioiden konkretisointiin ja seurantaan. Yksi tunnetuimmista strategian konkretisoinnin keinoista on yhdysvaltalaisten Robert S. Kaplanin ja David P. Nortonin 1900-luvulla kehittämä tasapainotettu tuloskortti (eng. Balanced Scorecard). Tasapainotettu tuloskortti on strategian täsmentämiseen, toteuttamiseen, viestintään ja seurantaan soveltuva työkalu, jonka avulla visio ja strategia muunnetaan konkreettisiksi tavoitteiksi ja mittareiksi. Alun perin tuloskortin tarkoituksena oli toimia menestystekijämittaristona, mutta vuosien saatossa tasapainotetun tuloskortin käyttömahdollisuudet ovat laajentuneet merkittävästi. Nykypäivänä tuloskortti on vakiinnuttanut asemansa osana eri kokoisten yritysten ja organisaatioiden strategista ohjausjärjestelmää.

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää pienen, vaatteiden yleisvähittäiskaupan alalla toimivan yrityksen strategista ohjausta toteuttamalla yritykselle tasapainotettu tuloskortti. Työn tarkoituksena on suunnitella mittaristo, mikä pohjautuu yrityksen visioon ja sitä tukevaan strategiaan. Strategian selkeyttämiseksi yritykselle toteutetaan syy-seuraussuhteita noudattaen strategiakartta, jonka pohjalta tasapainotettu tuloskortti rakennetaan.

Opinnäytetyö rakentuu kolmesta osasta: johdannosta, teoriaosioista ja empiriaosiosta. Johdanto-osiossa esitellään opinnäytetyön tarkoitus, tutkimusmenetelmät ja keskeiset käsitteet. Johdantokappaleen jälkeen siirrytään teoriaosion pariin. Työn teoriaosio sisältää viitekehyksen tasapainotettua tuloskorttia käsittelevästä kirjallisuudesta sekä strategisesta ohjauksesta pienyrityksen näkökulmasta. Teoriaosuudessa esitellään myös vaatteiden yleisvähittäiskaupan toimialaa, sen erityispiirteitä sekä nykytilannetta ajankohtaisten lähteiden avulla. Empiriaosuudessa tasapainotettu tuloskortti rakennetaan toimeksiantajalle teoreettiseen viitekehykseen pohjautuen.

Työn lopputuloksena syntyi toimeksiantajan tavoitteiden mukainen strategiakartta ja tasapainotettu tuloskortti, strategialähtöisen ohjauksen toteuttamiseksi. Tasapainotettu tuloskortti rakentuu kolmesta, yrityksen toiminnan kannalta kriittisestä osa-alueesta, jotka ovat: Taloudellinen-, asiakas- ja henkilöstö ja toimittajat. Lopulliseen tuloskorttiin valittiin yhteensä 16 mittaria ja 4-5 mittaria näkökulmaa kohden. Strategiakartan ja tuloskortin lisäksi yrityksen käyttöön syntyi kattava teoreettinen viitekehys, mikä on myös hyödyllinen työkalu tulevaisuutta ajatellen, strategian ja mittareiden kehittämiseksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste