Työturvallisuus ontelolaattakuormien purkutyössä
Perttunen, Jesse (2018)
Perttunen, Jesse
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018083014733
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018083014733
Tiivistelmä
Insinöörityössä tutkittiin ontelolaattakuormien työmaalla kuorma-autosta tapahtuvan purkuprosessin työturvallisuusriskejä sekä eri tapoja toteuttaa purkutyön putoamissuojaus. Elementtityö on korkean riskin työtä, siinä työskennellään usein korkealla maasta sekä nostetaan useiden tonnien painoisia betonielementtejä. Putoamissuojaus ontelolaattakuormien purkupaikoilla oli pitkään rakennusalalla käytännössä olematonta, kunnes aluehallintavirasto päätti puuttua asiaan. Syksyn 2017 tehotarkastukset asian tiimoilta työmailla osoittivat ongelman laajuuden, ja tästä syystä tätä insinöörityötä lähdettiin suorittamaan. Työn tavoitteena oli selvittää eri ratkaisuja putoamissuojauksen toteuttamiselle, sekä kartoittaa muita työturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä kuorman purussa.
Tutkimuksessa kartoitettiin haastatteluiden sekä sähköpostikeskusteluiden avulla tällä hetkellä käyttöön tulleita putoamissuojausjärjestelmiä, sekä etsittiin tietoa Suomen ulkopuolella käytössä olevista järjestelmistä ja niiden potentiaalista. Samalla Skanskan henkilöstön haastatteluissa kartoitettiin muita mahdollisia riskejä ja ongelmia työturvallisuudessa aiheeseen liittyen. Kerätyn tiedon pohjalta tehtiin tutkimukseen päätelmät isoimpien riskitekijöiden vaikutuksesta työturvallisuuteen sekä niiden ehkäisykeinoista.
Insinöörityön tuloksena syntyi kattava kartoitus purkupaikkojen eri putoamissuojausjärjestelmistä ja niiden soveltuvuuksista. Lisäksi tutkimuksessa saatiin tietoa muista turvallisuusriskeistä sekä niiden ehkäisystä. Tutkimuksen perusteella paras käytössä oleva putoamissuojausjärjestelmä tällä hetkellä on rakenteellinen ratkaisu, esimerkiksi telineet. Valjaisiin tukeutuvat järjestelmät todettiin huonoiksi, joskin toisinaan ainoaksi mahdolliseksi ratkaisuksi. Haastateltavat näkisivät mielellään auton mukana kulkevan järjestelmän jatkokehitystä.
Tutkimuksessa kartoitettiin haastatteluiden sekä sähköpostikeskusteluiden avulla tällä hetkellä käyttöön tulleita putoamissuojausjärjestelmiä, sekä etsittiin tietoa Suomen ulkopuolella käytössä olevista järjestelmistä ja niiden potentiaalista. Samalla Skanskan henkilöstön haastatteluissa kartoitettiin muita mahdollisia riskejä ja ongelmia työturvallisuudessa aiheeseen liittyen. Kerätyn tiedon pohjalta tehtiin tutkimukseen päätelmät isoimpien riskitekijöiden vaikutuksesta työturvallisuuteen sekä niiden ehkäisykeinoista.
Insinöörityön tuloksena syntyi kattava kartoitus purkupaikkojen eri putoamissuojausjärjestelmistä ja niiden soveltuvuuksista. Lisäksi tutkimuksessa saatiin tietoa muista turvallisuusriskeistä sekä niiden ehkäisystä. Tutkimuksen perusteella paras käytössä oleva putoamissuojausjärjestelmä tällä hetkellä on rakenteellinen ratkaisu, esimerkiksi telineet. Valjaisiin tukeutuvat järjestelmät todettiin huonoiksi, joskin toisinaan ainoaksi mahdolliseksi ratkaisuksi. Haastateltavat näkisivät mielellään auton mukana kulkevan järjestelmän jatkokehitystä.