Onnistunut rekrytointi ja positiivinen työnantajamielikuva
Ilola, Hanna-Mari (2018)
Ilola, Hanna-Mari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018083014756
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018083014756
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää kohdeyrityksen Trainers’ House Oyj:n rekrytointia ja kehittää yrityksen työnantajamielikuvaa kohderyhmän keskuudessa. Työn tavoitteena oli tutkia, mitkä tekijät mahdollistavat onnistuneen rekrytoinnin, ja mitkä asiat vaikuttavat työnantajamielikuvan muodostumiseen. Työn tavoitteena oli selvittää kohdeyrityksen Trainers’ House Oyj:n nykytilanne rekrytoinnissa, yrityksen työnantajamielikuva ja kehittää ja parantaa niitä konkreettisin kehitysaskelein teorian pohjalta.
Opinnäytetyön menetelmä liikkui laadullisen ja määrällisen menetelmän välimaastossa ja työssä tulkittiin, että menetelmä kallistui enemmän laadullisen tutkimuksen puolelle. Opinnäytetyön aiheina olivat kohdeyrityksen Trainers’ Housen rekrytoinnin toimivuus ja työnantajamielikuva. Opinnäytetyön aineisto kerättiin verkkokyselylomakkeella teemahaastattelun muodossa ja kysely sisälsi sekä avoimia kysymyksiä että monivalintakysymyksiä. Opinnäytetyö osoitettiin kohdeyrityksen Trainers’ Housen nykyisille työntekijöille, jotka on rekrytoitu yritykseen markkinoijan työtehtävään.
Opinnäytetyön teoriaviitekehyksessä käsiteltiin vuoden 2017 Kansallisen Rekrytointitutkimuksen tuloksia, rekrytoinnin haastavia ja mahdollistavia tekijöitä ja rekrytointiprosessin vaiheita. Lisäksi viitekehyksessä tutustuttiin lainsäädäntöön rekrytoinnin taustalla ja käsiteltiin henkilöstöstrategian merkitystä liiketoiminnan kannalta. Niin ikään teoriaosuudessa avattiin Työnantajamielikuva 2018 -tutkimuksen tuloksia, käsiteltiin työnantajamielikuvan rakentamista ja sen mittaamista. Lähteinä työssä käytettiin kirjallisuutta, Internet-artikkeleita ja tutkimustuloksia.
Opinnäytetyön tulosten perusteella kohdeyrityksen rekrytointiprosessi oli hyvällä tasolla ja työnantajamielikuva oli pääosin positiivinen. Kehitysaskeleissa esiintyi vahvuuksien vahvistamista, haastatteluprosessin kehittämistä ja yrityksen sosiaalisen median vahvistamista.
Opinnäytetyön menetelmä liikkui laadullisen ja määrällisen menetelmän välimaastossa ja työssä tulkittiin, että menetelmä kallistui enemmän laadullisen tutkimuksen puolelle. Opinnäytetyön aiheina olivat kohdeyrityksen Trainers’ Housen rekrytoinnin toimivuus ja työnantajamielikuva. Opinnäytetyön aineisto kerättiin verkkokyselylomakkeella teemahaastattelun muodossa ja kysely sisälsi sekä avoimia kysymyksiä että monivalintakysymyksiä. Opinnäytetyö osoitettiin kohdeyrityksen Trainers’ Housen nykyisille työntekijöille, jotka on rekrytoitu yritykseen markkinoijan työtehtävään.
Opinnäytetyön teoriaviitekehyksessä käsiteltiin vuoden 2017 Kansallisen Rekrytointitutkimuksen tuloksia, rekrytoinnin haastavia ja mahdollistavia tekijöitä ja rekrytointiprosessin vaiheita. Lisäksi viitekehyksessä tutustuttiin lainsäädäntöön rekrytoinnin taustalla ja käsiteltiin henkilöstöstrategian merkitystä liiketoiminnan kannalta. Niin ikään teoriaosuudessa avattiin Työnantajamielikuva 2018 -tutkimuksen tuloksia, käsiteltiin työnantajamielikuvan rakentamista ja sen mittaamista. Lähteinä työssä käytettiin kirjallisuutta, Internet-artikkeleita ja tutkimustuloksia.
Opinnäytetyön tulosten perusteella kohdeyrityksen rekrytointiprosessi oli hyvällä tasolla ja työnantajamielikuva oli pääosin positiivinen. Kehitysaskeleissa esiintyi vahvuuksien vahvistamista, haastatteluprosessin kehittämistä ja yrityksen sosiaalisen median vahvistamista.