dc.contributor.author | Watson, Jesse | |
dc.contributor.author | Anttonen, Elisa | |
dc.date.accessioned | 2018-09-05T05:41:21Z | |
dc.date.available | 2018-09-05T05:41:21Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2018090414853 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/152328 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkielmatyyppisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaiset valmiudet lastensuojelun sijaishuollon ohjaajilla on kohdata sateenkaarinuoria työssään ja millaisena sateenkaarinuorten yhdenvertaisuus sijaishuollon piirissä näyttäytyy. Näihin kysymyksiin etsittiin vastausta toteuttamalla E-lomake verkkokysely lastensuojelun sijaishuollon ohjaajille. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä HeSeta ry:n kanssa.
Ohjaajan valmiudet on määritelty ammatilliseksi osaamiseksi, joka pitää sisällään tiedot, taidot, sekä asenteet ja normit. Yhdenvertaisuus on perusoikeus, joka kuuluu kaikille. Ohjaajan valmiudet ovat yhteydessä yhdenvertaisuuden toteutumiseen. Aiemmat tutkimukset osoittavat sateenkaarinuorten olevan epätasa-arvoisessa asemassa sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttäjinä, eikä yhdenvertaisuus heidän kohdallaan toteudu.
Tutkimus on laadullinen ja sen tuottama aineisto on analysoitu aineistolähtöisellä sisällön analyysillä. Aineisto muodostuu 17 sijaishuollon ohjaajan vastauksesta. Tulokset osoittavat, ohjaajien valmiuksien koostuvan sateenkaarevuuden tukemisesta sekä ammatillisesta erityisosaamisesta ja kohtaamisesta. Ohjaajien valmiuksissa on vaihtelua. Yhdenvertaisuutta voidaan edistää tai estää, ja ohjaajan rooli on tässä tärkeä.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että tieto seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuudesta ei ole vakiinnuttanut paikkaansa osana lastensuojelun ohjaajien ammatillista osaamista. Suurin este yhdenvertaisuuden toteutumiselle on ajatus sitä, että sateenkaarinuoria tulisi kohdella samalla tavalla kuin muitakin nuoria. Tiedon ja tietoisuuden lisääminen ovat ehto yhdenvertaisuuden edistämiselle ja toteutumiselle. | fi |
dc.description.abstract | The purpose of this thesis was to conduct a study on what competencies child welfare foster care workers have when encountering rainbow youth and how rainbow youth's equality is perceived within the foster care service. The method used in this study was an electronic questionnaire sent to people working in foster care services. This thesis was made in collaboration with HeSeta ry. HeSeta is a non-governmental organisation operating in the Uusimaa region that aims to increase equality and welfare in our society regardless of a person's sexual orientation, gender identity or gender expression.
The workers' competencies are defined as professional know-how which includes knowledge, skills, approaches and norms. Equality is a basic right that belongs to every-one. The worker's competences are connected to the practice of equality. Previous studies show that as clients of social and healthcare services the rainbow youth are often in an unequal position, compared to heterosexual and cis-gender youth.
The study was implemented as qualitative research and analysed with content-based anal-ysis. The content of this study consists of information from 17 foster care workers. Based on the results, the competencies of the foster care workers are supporting rainbow themes and professional expertise and encounters. The competencies of the workers vary throughout the study. Equality can be advanced or hindered, and the worker's role plays a big part in this.
In conclusion, the knowledge about sexuality and gender diversity has not estab-lished its place as a part of the professional know-how of the foster care workers. The big-gest obstacle that prevents the practice of equality is the idea that rainbow youth should be treated the same way as other youth. The conditions for the practice of equality are knowledge and awareness. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Metropolia Ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | "Kohdataan samanlailla, kun muutkin" : Sateenkaarinuoret lastensuojelun sijaishuollossa | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/218 | |
dc.organization | Metropolia Ammattikorkeakoulu | |
dc.contributor.organization | Metropolia Ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | sateenkaarinuori | |
dc.subject.keyword | ohjaaja | |
dc.subject.keyword | lastensuojelu | |
dc.subject.keyword | yhdenvertaisuus | |
dc.subject.specialization | Sosionomi (AMK) | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences| | |
dc.subject.discipline | Sosiaalialan tutkinto-ohjelma | |