Perioperatiivisen hoitotyön ohjatun harjoittelun sähköinen perehdytysmateriaali Kuopion yliopistollisen sairaalan leikkausyksikkö 2:een
Miettinen, Susanna (2010)
Miettinen, Susanna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510498
Tiivistelmä
Perioperatiivisen hoitotyön työvoimapula on kasvava ongelma Suomessa. Työvoimapulaan ei ole väliaikaista ratkaisua, koska perioperatiivisen hoitotyön edellyttämän pitkän perehdytysajan takia tilapäistä työvoimaa ja lyhytaikaisia sijaisia on mahdotonta saada. Jotta jatkossa turvataan perioperatiivisten hoitajien riittävä saatavuus, perioperatiivisen hoitotyön tekeminen entistä tunnetummaksi ja houkuttelevammaksi sairaanhoitajan työalueeksi on tarpeen.
Projektin tavoitteena oli tehdä KYS:n leikkausyksikkö 2 tutuksi perioperatiivisen ohjatun harjoittelun paikkaa valitseville hoitotyön opiskelijoille ja herättää kiinnostusta perioperatiivista hoitotyötä kohtaan tarjoamalla ajantasaista tietoa yksiköstä. Projektin avulla leikkausyksikön henkilökunta voi myös tunnistaa mahdollisia ohjauksellisia ongelmakohtia ja kehittää opiskelijaohjausta. Projektin pitkän aikavälin tavoitteena on lisätä leikkausyksikön kiinnostavuutta työympäristönä ja KYS:n vetovoimaisuutta tulevaisuuden työnantajana.
Projekti toteutettiin projektityön menetelmää käyttäen. Tietoa projektiin hankittiin CINAHL- ja PubMed- artikkelitietokannoista, KYS:n perioperatiivisen hoitotyön kliinisen opettajan ja leikkausyksikön kahden opiskelijavastaavan asiantuntijahaastatteluina ja opiskelijoiden teemahaastatteluina. Kirjallisen tiedonhaun avulla täsmennettiin projektin tausta ja tarve. Asiantuntijoita haastattelemalla saatiin ajantasaista tietoa leikkausyksikkö 2:n erikoisaloista, leikkaus- ja anestesiahoitajien tehtävistä sekä opiskelijaohjauksen toteuttamisesta yksikössä. Teemahaastattelujen avulla saatiin tietoa niistä asioista, joilla on opiskelijoiden mielestä merkitystä hyvän perehdytyksen ja yksikköön sopeutumisen kannalta. Lisäksi tietoa saatiin leikkausyksikön työntekijöille tarkoitetusta perehdytysmateriaalista.
Projektin tuotoksena syntyi käsikirjoitus ja kuvasuunnitelma leikkausyksikkö 2:n sähköisestä perehdytysmateriaalista verkko-oppimisympäristö Moodleen. Materiaali sisältää yksikön toiminnan ja henkilöstörakenteen esittelyn, antaa tietoa yksikön erityispiirteistä ja opiskelijan valmistautumisesta harjoittelujaksolle, sekä kuvaa konkreettisia perioperatiiviseen hoitoon osallistumismahdollisuuksia. Kuvien ja tekstin avulla luodaan todellisuutta vastaava kuvaus yksiköstä. Sen perusteella opiskelija voi arvioida soveltuvuuttaan ja halukkuuttaan mennä harjoittelemaan kyseiseen yksikköön.
Projektin tavoitteena oli tehdä KYS:n leikkausyksikkö 2 tutuksi perioperatiivisen ohjatun harjoittelun paikkaa valitseville hoitotyön opiskelijoille ja herättää kiinnostusta perioperatiivista hoitotyötä kohtaan tarjoamalla ajantasaista tietoa yksiköstä. Projektin avulla leikkausyksikön henkilökunta voi myös tunnistaa mahdollisia ohjauksellisia ongelmakohtia ja kehittää opiskelijaohjausta. Projektin pitkän aikavälin tavoitteena on lisätä leikkausyksikön kiinnostavuutta työympäristönä ja KYS:n vetovoimaisuutta tulevaisuuden työnantajana.
Projekti toteutettiin projektityön menetelmää käyttäen. Tietoa projektiin hankittiin CINAHL- ja PubMed- artikkelitietokannoista, KYS:n perioperatiivisen hoitotyön kliinisen opettajan ja leikkausyksikön kahden opiskelijavastaavan asiantuntijahaastatteluina ja opiskelijoiden teemahaastatteluina. Kirjallisen tiedonhaun avulla täsmennettiin projektin tausta ja tarve. Asiantuntijoita haastattelemalla saatiin ajantasaista tietoa leikkausyksikkö 2:n erikoisaloista, leikkaus- ja anestesiahoitajien tehtävistä sekä opiskelijaohjauksen toteuttamisesta yksikössä. Teemahaastattelujen avulla saatiin tietoa niistä asioista, joilla on opiskelijoiden mielestä merkitystä hyvän perehdytyksen ja yksikköön sopeutumisen kannalta. Lisäksi tietoa saatiin leikkausyksikön työntekijöille tarkoitetusta perehdytysmateriaalista.
Projektin tuotoksena syntyi käsikirjoitus ja kuvasuunnitelma leikkausyksikkö 2:n sähköisestä perehdytysmateriaalista verkko-oppimisympäristö Moodleen. Materiaali sisältää yksikön toiminnan ja henkilöstörakenteen esittelyn, antaa tietoa yksikön erityispiirteistä ja opiskelijan valmistautumisesta harjoittelujaksolle, sekä kuvaa konkreettisia perioperatiiviseen hoitoon osallistumismahdollisuuksia. Kuvien ja tekstin avulla luodaan todellisuutta vastaava kuvaus yksiköstä. Sen perusteella opiskelija voi arvioida soveltuvuuttaan ja halukkuuttaan mennä harjoittelemaan kyseiseen yksikköön.