Modernin jazzkitaran estetiikkaa : Jim Hallin ja Bill Frisellin soittotyylien tarkastelua
Filander, Ilari (2010)
Filander, Ilari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199925
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää kahden merkittävän jazzkitaristin, Jim Hallin ja Bill Frisellin, soittotyylien erityispiirteitä. Lähtökohtana oli oma näkemykseni siitä, kuinka heidän soitossaan on monia sellaisia piirteitä, jotka erottavat heidät tyylillisesti jazzkitaran valtavirrasta. Hall ja Frisell myös mielestäni muodostavat omanlaisensa tyylillisen koulukunnan jazzkitaran historiaan. Toteutin tutkimukseni perehtymällä lukuisiin kitaristien haastatteluihin sekä tekemällä transkriptiot yhdestä kummankin soittajan soolosta. Nämä soolot ovat kappaleesta ”Sonnymoon for two”, joka on Sonny Rollinsin bluesteema. Tavoitteena oli etsiä sooloista Hallille ja Frisellille ominaisia tyylillisiä erityispiirteitä, kuten vähäeleisyyttä, yllätyksellisyyttä, melodian esille tuontia, antivirtuoosisuutta ja kehittynyttä harmoniatajua. Löysin tekemistäni transkriptioista useita niistä tyylillisistä erityispiirteistä, joiden oletin kuuluvan Hallin ja Frisellin soittoon. Erityisesti esiin nousivat kitaristien yllätyksellisyys, melodian kunnioitus, toisten soittajien intensiivinen kuuntelu ja sooloissa tapahtuva spontaani ”säveltäminen”. Monet Hallille ja Frisellille ominaisimmista erityispiirteistä ovat omaksuttavissa lähinnä kuulokuvan perusteella, eikä niinkään nuottikuvan perusteella. Koulutusohjelmassamme on tehty useita tyylillisiä analyysejä jazzmuusikoista. Omassa työssäni halusin lähestyä aihetta kokonaisvaltaisemmalla käsittelytavalla, johon en tarkoituksella sisällyttänyt kovinkaan paljoa musiikin teoriaa, vaan keskityin kuvailemaan Jim Hallin ja Bill Frisellin soittotyylejä yleisemmällä tasolla. Mielestäni vain nuottikuvaan perustuva analyysitapa tuo monesti vain hyvin pinnallisen lopputuloksen, jolloin monia tärkeitä piirteitä soittajasta ei saada esiin. Toivon, että oma työni voisi antaa vaihtoehtoisen näkökulman jazzmuusikoiden soittotyylien analyysiin opinnäytetöissä.