Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kitaristina Uuden Iloisen Teatterin musiikki-ilottelussa 2009

Paappanen, Ville (2010)

 
Avaa tiedosto
Paappanen Ville.pdf (25.07Mt)
Lataukset: 


Paappanen, Ville
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052410257
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyöni kirjallinen osuus on raportti ja prosessikuvaus työskentelystäni kitaristina Uuden Iloisen Teatterin produktiossa Kivat Piipussa keväällä 2009. Työni perustuu pääosin harjoituspäiväkirjaan, jota pidin koko harjoitusperiodin ajan. Työn tavoite oli tuoda esiin muusikon monipuolista ja haasteellista työnkuvaa kyseisessä viihteellisessä teatteriproduktiossa sekä kuvata työtapoja ja tilanteita, jotka mahdollisesti poikkeavat perinteisestä muusikkoudesta tai teatterimuusikkoudesta.
Uudella Iloisella Teatterilla on takanaan pitkä ja merkittävä taival suomalaisessa viihteessä. Sen tekijät ovat alusta alkaen olleet suomalaisen viihteen kärkikastia. Siksi luodaan lyhyt katsaus Uuden Iloisen Teatterin historiaan ja tärkeisiin henkilöihin sen taustalla, sekä kuvataan niitä erityispiirteitä, jotka tekivät kyseisessä teatterissa työskentelystä muusikon kannalta mielenkiintoista ja haastavaa. Harjoitusjakson kuvaus jaetaan kahteen osaan harjoituspaikan ja harjoiteltujen asioiden perusteella. Alkuosuudessa keskitytään Uuden Iloisen Teatterin ilotteluissa perinteeksi muodostuneen orkesterinumeron tanssiharjoituksiin ja jälkimmäisessä osuudessa fokus on musiikissa. Työssä esitellään myös produktiossa käytetyt työvälineet sekä kerrotaan, millä perusteella kyseisiä instrumentteja, efektejä ja vahvistimia päädyttiin käyttämään. Tähän liittyen pohditaan myös hyvän monitorikuuntelun rakentamista ja siihen vaikuttaneita seikkoja tässä kyseisessä tapauksessa. Työssä pohditaan myös muusikon työtä ja etiikkaa laajemmin. Kysymys muusikoiden tavasta työskennellä sairaana kyseenalaistetaan, ja kerrotaan, mitä tähän liittyviä oivalluksia selkävaivojen kanssa kamppaileminen synnytti. Yksittäisen soittajan asemaa pohditaan myös osana kokonaisuutta. Oma kuulokuva ja tuntemukset saattavat poiketa yleisölle välittyvästä paljonkin. Niinpä sen oikeellisuutta pohditaan suhteessa kokonaisuuteen sekä muille välittyvään lopputulokseen. Työssä ei tuoda esille paljoakaan uutta tietoa muusikon työstä tai tehtävistä. Siinä kuitenkin mielestäni onnistuneesti kuvataan sitä monipuolista tehtäväkenttää, joka kyseisessä produktiossa soittajien eteen aukesi. Kautta linjan punaisena lankana toimii yksittäisen soittajan työskentely kokonaisuuden osana ja sen hyväksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste