Kuvaus asiakkaan kuntoutumista edistävästä kuntoutusalan ammattilaisen osaamisesta
Soinio, Elina (2018)
Soinio, Elina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091015007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091015007
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli kuvata, mitä osaamista kuntoutusalan ammattikorkeakoulutuksen tulee tuottaa asiakkaan kuntoutumisen edistämiseksi. Kehittämistyö toteutettiin osana Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa OsKu eli Osaamista kuntoutukseen -hanketta.
Tutkimuksellinen lähestymistapa kehittämistyöhön oli laadullinen tutkimus. Aineiston kerääminen tapahtui kolmessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa hyödynnettiin kuntoutuksen ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opiskelijoiden oppimistehtäviä valmiina aineistona. Toisen vaiheen aineiston keruu toteutui kuntoutusalalla työskenteleville esimiehille pidetyssä ryhmähaastattelussa. Kolmannessa vaiheessa aineisto kerättiin kuntoutusalan lehtoreille pidetyssä työpajassa. Aineistot analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tulosten pohjalta tuotoksena syntyi kuvaus ammattikorkeakoulutuksessa tuotettavasta asiakkaan kuntoutumista edistävästä kuntoutusalan ammattilaisen osaamisesta.
Kehittämistyön tulosten perusteella keskeistä asiakkaan kuntoutumista edistävää osaamista on yhteistoiminta asiakkaan kanssa ja vuorovaikutusosaaminen sekä asiakaslähtöinen osaaminen ja asiakasymmärrysosaaminen. Lisäksi kuntoutusalan ammattilainen tarvitsee ympäristöosaamista (mukaan lukien fyysinen ja sosiaalinen ympäristö), teknologia- ja apuvälineosaamista, kuntoutus-, vakuutus- ja palvelujärjestelmäosaamista, tutkimus- ja kehittämisosaamista, monialaista ja moniammatillista osaamista, kuntoutusalan yhteistä teoriaosaamista, oman ammatin substanssiosaamista, oman ammattitaidon kehittämisosaamista, ohjausosaamista, viestintäosaamista, vaikuttavuus- ja arviointiosaamista sekä eettismoraalista osaamista ja sosiaalista oikeudenmukaisuutta päätöksenteossa. Asiakkaan kuntoutumista edistävän osaamisen lähtökohtana ovat asiakkaan tarpeet ja nämä määrittävät sen, minkälaista edellä mainittua osaamista ammattilainen tarvitsee. Tällä tavoin asiakkaan kuntoutumista edistävä osaaminen rakentuu kahden tai useamman osaamisalueen rajapinnalla.
Tutkimuksellisen kehittämistyö on tuottanut tietoa siitä, minkälaista on asiakkaan kuntoutumista edistävä osaaminen. Tuloksia voidaan hyödyntää OsKu -hankkeessa pohjana selvitystyölle, miten kuntoutusalan koulutusta voidaan kehittää asiakkaan kuntoutumisen edistämiseksi sekä pohjana toimintamallien uudistamiselle.
Tutkimuksellinen lähestymistapa kehittämistyöhön oli laadullinen tutkimus. Aineiston kerääminen tapahtui kolmessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa hyödynnettiin kuntoutuksen ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opiskelijoiden oppimistehtäviä valmiina aineistona. Toisen vaiheen aineiston keruu toteutui kuntoutusalalla työskenteleville esimiehille pidetyssä ryhmähaastattelussa. Kolmannessa vaiheessa aineisto kerättiin kuntoutusalan lehtoreille pidetyssä työpajassa. Aineistot analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tulosten pohjalta tuotoksena syntyi kuvaus ammattikorkeakoulutuksessa tuotettavasta asiakkaan kuntoutumista edistävästä kuntoutusalan ammattilaisen osaamisesta.
Kehittämistyön tulosten perusteella keskeistä asiakkaan kuntoutumista edistävää osaamista on yhteistoiminta asiakkaan kanssa ja vuorovaikutusosaaminen sekä asiakaslähtöinen osaaminen ja asiakasymmärrysosaaminen. Lisäksi kuntoutusalan ammattilainen tarvitsee ympäristöosaamista (mukaan lukien fyysinen ja sosiaalinen ympäristö), teknologia- ja apuvälineosaamista, kuntoutus-, vakuutus- ja palvelujärjestelmäosaamista, tutkimus- ja kehittämisosaamista, monialaista ja moniammatillista osaamista, kuntoutusalan yhteistä teoriaosaamista, oman ammatin substanssiosaamista, oman ammattitaidon kehittämisosaamista, ohjausosaamista, viestintäosaamista, vaikuttavuus- ja arviointiosaamista sekä eettismoraalista osaamista ja sosiaalista oikeudenmukaisuutta päätöksenteossa. Asiakkaan kuntoutumista edistävän osaamisen lähtökohtana ovat asiakkaan tarpeet ja nämä määrittävät sen, minkälaista edellä mainittua osaamista ammattilainen tarvitsee. Tällä tavoin asiakkaan kuntoutumista edistävä osaaminen rakentuu kahden tai useamman osaamisalueen rajapinnalla.
Tutkimuksellisen kehittämistyö on tuottanut tietoa siitä, minkälaista on asiakkaan kuntoutumista edistävä osaaminen. Tuloksia voidaan hyödyntää OsKu -hankkeessa pohjana selvitystyölle, miten kuntoutusalan koulutusta voidaan kehittää asiakkaan kuntoutumisen edistämiseksi sekä pohjana toimintamallien uudistamiselle.