Toiminnalla osalliseksi : näkökulmia nuoren osallisuuden esteisiin ja edistäjiin koulun toimintaympäristössä
Lillman, Marjo (2018)
Lillman, Marjo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091015010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091015010
Tiivistelmä
Kouluissa on yläkouluikäisiä nuoria, joiden osallisuus kouluyhteisössä on heikentynyt erilaisista syistä. Tämä voi näyttäytyä siten, että nuori ei käy koulua. Tällöin yhteisön mahdollisuudet vaikuttaa nuoren oppimiseen, kasvatukseen ja hyvinvointiin vähenevät merkittävästi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisella toiminnalla voidaan lisätä nuoren osallisuutta koulussa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää työelämäkumppanin moniammatillisen työryhmän toimintaa nuoren osallisuuden edistämiseksi. Opinnäytetyön työelämäkumppanina toimi pääkaupunkiseudulla sijaitseva koulu ja sen moniammatillinen työryhmä.
Opinnäytetyön toimintaterapian teoriaperustana käytettiin kanadalaisen toiminnallisuuden ja sitoutumisen mallia (Canadian Model of Occupational Performance and Engagement). Mallissa ympäristö nähdään yksilön tai yhteisön inkluusiota edistävänä tai estävänä tekijänä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisin menetelmin käyttämällä toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Aineisto kerättiin koulun moniammatillisen työryhmän avulla vaiheittain yhteiskehittelyn sekä ryhmämuotoisen teemahaastattelun avulla. Opinnäytetyön aineiston analyysimenetelmäksi valikoitui temaattinen analyysi. Analyysi toteutettiin aineistolähtöisesti.
Osallisuutta edistäväksi toiminnaksi ja tekijäksi nousi nuoren ja koulun aikuisen kohtaaminen ja siinä tapahtuva vuorovaikutus. Tämän lähtökohtana pidettiin riittävän hyvää arkea. Osallisuutta estäviksi tekijöiksi nousivat koulun institutionaaliset rakenteet, kuten oppilashuoltolaki (2014) ja siihen liittyvät salassapitosäädökset. Estävinä tekijöinä nähtiin myös aineenopettajajärjestelmä ja opettajien työaikojen joustamattomuus. Sen ajateltiin tuovan moniammatilliseen yhteistyöhön haasteita. Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että moniammatillinen yhteistyö vaatii jatkuvaa keskustelua rooleista, tehtävistä, yhteistyötavoista sekä arvoista. Yhteistyön kehittäminen koettiin tarpeellisena.
Opinnäytetyö tuloksia voidaan hyödyntää jatkossa kehitettäessä kyseisessä koulussa moniammatillisen työryhmän yhteistoimintaa sekä pohdittaessa niitä keinoja, joilla nuoren osallisuutta voidaan koulussa vahvistaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisella toiminnalla voidaan lisätä nuoren osallisuutta koulussa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää työelämäkumppanin moniammatillisen työryhmän toimintaa nuoren osallisuuden edistämiseksi. Opinnäytetyön työelämäkumppanina toimi pääkaupunkiseudulla sijaitseva koulu ja sen moniammatillinen työryhmä.
Opinnäytetyön toimintaterapian teoriaperustana käytettiin kanadalaisen toiminnallisuuden ja sitoutumisen mallia (Canadian Model of Occupational Performance and Engagement). Mallissa ympäristö nähdään yksilön tai yhteisön inkluusiota edistävänä tai estävänä tekijänä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisin menetelmin käyttämällä toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Aineisto kerättiin koulun moniammatillisen työryhmän avulla vaiheittain yhteiskehittelyn sekä ryhmämuotoisen teemahaastattelun avulla. Opinnäytetyön aineiston analyysimenetelmäksi valikoitui temaattinen analyysi. Analyysi toteutettiin aineistolähtöisesti.
Osallisuutta edistäväksi toiminnaksi ja tekijäksi nousi nuoren ja koulun aikuisen kohtaaminen ja siinä tapahtuva vuorovaikutus. Tämän lähtökohtana pidettiin riittävän hyvää arkea. Osallisuutta estäviksi tekijöiksi nousivat koulun institutionaaliset rakenteet, kuten oppilashuoltolaki (2014) ja siihen liittyvät salassapitosäädökset. Estävinä tekijöinä nähtiin myös aineenopettajajärjestelmä ja opettajien työaikojen joustamattomuus. Sen ajateltiin tuovan moniammatilliseen yhteistyöhön haasteita. Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että moniammatillinen yhteistyö vaatii jatkuvaa keskustelua rooleista, tehtävistä, yhteistyötavoista sekä arvoista. Yhteistyön kehittäminen koettiin tarpeellisena.
Opinnäytetyö tuloksia voidaan hyödyntää jatkossa kehitettäessä kyseisessä koulussa moniammatillisen työryhmän yhteistoimintaa sekä pohdittaessa niitä keinoja, joilla nuoren osallisuutta voidaan koulussa vahvistaa.